اثرات سمیت سلولی سه گونه از خیار های دریایی خلیج فارس از جنس هولوتوریا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه
در سراسر جهان صنایع دارویی با اتخاذ رویکردهای نوین برای مقابله با بیماری سرطان و نیز مشارکت بسیاری از محققین در این فرآیند، می کوشند تا داروهای جدیدی را شناسایی نمایند.
هدف
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی ترکیبات طبیعی دریایی جدید با پتانسیل ضد سرطان از سه گونه از خیارهای دریای خلیج فارس بوده است.
روش کار
فعالیت سمیت سلولی عصاره های آلی (OE) ان-هگزان (nH)، اتیل استات (E)، و متانول (M) تهیه شده از اندام های مختلف سه گونه از خیارهای دریایی از جنس هولوتوریا (هولوتوریا اسکبرا، هولوتوریا پروا، و هولوتوریا لوکوسپیلوتا)بررسی شد. پتانسیل سمیت سلولی این سه فراکسیون توسط دو آزمون سمیت سنجی شامل آزمون کشندگی میگوی آب شور (آرتمیا سالینا) (BSA) و نیز آزمون رنگ سنجی مبتنی بر تترازولیوم (MTT) در رده های سلولی سرطانی (MCF-7) و سلول های سالم HeLa ارزیابی شدند.
نتایج
داده ها نشان داد که سمیت وابسته به غلظت است. در آزمون BSA بالاترین سمیت مربوط به عصاره متانولی لوله های کوارین (CT) هولوتوریا لوکوسپیلوتا (تا 95% کشندگی در غلظت μg/ml 1000، μg/ml 4/616 LC50 =) و عصاره متانولی درخت تنفسی (RT) هولوتوریا پروا (تا 86% کشندگی در غلظت μg/ml 1000، μg/ml 2/607 LC50 =) بود. بر پایه رده های سلولی، موثرترین عصاره ها شامل عصاره اتانولی اندام CT در هولوتوریا لوکوسپیلوتا (تا 85% کشندگی در غلظت μg/ml 250، μg/ml 25/37 LC50 =) بر روی رده سلولی سرطانی MCF-7 و عصاره اتانولی ضمائم روده ای (IT) هولوتوریا پروا (تا 80% کشندگی در غلظت μg/ml 250، μg/ml 25/46 LC50 =) بر روی سلول های سالم HeLa بودند. این تفاوت ها نشانگر این است که ترکیبات با اثرات سمیت سلولی در فراکسیون ها نسبت به رده های سلولی مختلف سمیت انتخابی دارند.
نتیجه گیری
داده ها بیان داشتند که گونه های هولوتوریا منابع شایان توجهی برای کشف دارو محسوب می شوند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!