بررسی آثار متقابل بین مولفه های اثرگذار بر تصمیم پزشکان جهت مشارکت در طرح پزشک خانواده و ویژگی های دموگرافیک آن ها با استفاده از آزمون انتخاب گسسته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به نقش و جایگاه پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده، شناخت و آگاهی از مولفه های اثرگذار بر تصمیم آن ها جهت ورود به این طرح، برای سیاستگذاران و برنامه ریزان از اهمیت به سزایی برخوردار است. هدف این پژوهش شناسایی مولفه های اثرگذار بر تصمیم پزشکان عمومی و همچنین تعیین اثر متقابل بین این مولفه ها و ویژگی های دموگرافیک پزشکان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی یزد جهت مشارکت در طرح پزشک خانواده بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد. این پژوهش بر روی 137 پزشک عمومی که به صورت سرشماری وارد مطالعه شده اند، با استفاده از تکنیک آزمون انتخاب گسسته در سال 1396 انجام گرفت. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای که با استفاده از روش ارتوگونال به وسیله نرم افزار SPSS 24 طراحی شده بود، انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از مدل رگرسیون لوجیت به وسیله نرم افزار Stata 13 انجام شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که مولفه "حقوق دریافتی بالاتر" برای پزشک عمومی مرد، پزشکان متاهل و پزشکانی با درآمد بالاتر مطلوبیت بالاتری ایجاد می کند. همچنین پزشکان متاهل به طور معنی داری تمایل بیشتری برای ارائه خدمات خارج از بسته و استفاده از تسهیلات مسکن و ایاب و ذهاب دارند. از طرفی پزشکان متاهل تمایل چندانی برای ادامه تحصیل و استفاده از سهمیه جهت قبولی در دوره تخصص ندارند. همچنین بین محل خدمت و وضعیت تاهل نیز رابطه معکوس و معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
طراحی برنامه با در نظرگرفتن ویژگی های دموگرافیک پزشکان عمومی، می تواند با افزایش احتمال حضور پزشکان عمومی در طرح، همراهی بیشتر ایشان را برای پیاده سازی آن در پی داشته باشد. با توجه به تاکید قوانین بالادستی کشور مبنی بر لزوم اجرای برنامه پزشک خانواده و همچنین نقش و جایگاه مهم پزشکان عمومی در شکل گیری و اجرای موفقیت آمیز این برنامه، چنانچه سیاستگذاری در این حوزه به گونه ای انجام پذیرد که متغیرهای دموگرافیک را در نظر گرفته باشد، این برنامه جذابیت بیشتری برای تعداد بیشتری از پزشکان خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!