بارزسازی آنومالی های ژئوشیمیایی از زمینه با استفاده از روش فرکتالی عیار-محیط (log-log C- P) در محدوده شیربیت (شمال شرق اهر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
محدوده پلی متال شیربیت، در استان آذربایجان شرقی و در 30 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اهر، در منطقه فلززایی اهر و حاشیه باتولیت شیورداغ واقع شده است. تزریق نفوذی های گرانودیوریتی به درون سنگ های تراکیتی، آندزیتی توام با میان لایه های آذرآواری ائوسن سبب ایجاد دگرسانی گرمابی گسترده سیلیسی، آرژیلیکی و پروپلیتیکی به همراه کانی زایی بفرم رگچه های کوارتز- سولفیدی (اکسیدی ± کربناتی ± سولفاتی) مس، مولیبدن و سرب شده است. تراکم غالب رگچه های کالکوپیریت و پیریت و مولیبدنیت به همراه مالاکیت و آزوریت و هیدروکسید های آهن در واحد تراکیتی- آندزیتی با دگرسانی سیلیسی- آرژیلیک متمرکز می باشد. نقطه عطف این پژوهش بررسی قابلیت روش فرکتالی عیار- محیط (log-log C-P) برای جداسازی آنومالی های ژئوشیمیایی عناصر کانساری از زمینه، تعیین حد آستانه ای دقیق، کاهش مساحت آنومالی ها و نیز تعیین تعداد مراحل غنی شدگی عناصر در محدوده مورد مطالعه در قیاس با روش های آمار چند متغیره می باشد. برای این منظور، تعداد 85 نمونه رسوب آبراهه ای برداشت شده از یک شبکه نمونه برداری سیستماتیک به روش ICP-MS مورد تجزیه واقع شده و با هدف شناسایی نواحی مستعد کانی سازی، با ترسیم نمودارهای لگاریتمی عیار - محیط مقادیر زمینه و آنومالی ها برای عناصر موردنظر در منطقه از یکدیگر جدا شدند؛ سپس نقشه های آنومالی عنصری تهیه و درنهایت نقشه های توزیع عناصر کانساری ترسیم و آنومالی های مربوطه به تفکیک مشخص شدند. نتایج استفاده از روش فرکتالی عیار- محیط نشانگر وجود آنومالی های احتمالی عناصر Cu، Mo و Ti در بخش شرقی-شمال شرقی و جنوب غربی محدوده شیربیت می باشد.    
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!