مجموعه شاخص های ضروری برای سازمان دهی پرونده های کمیسیون های پزشکی قانونی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف: پرونده های پزشکی قانونی یکی از منابع اصلی و مهم اطلاعات برای انجام وظایف قانونی و ارایه خدمت و مهم ترین ابزار ذخیره و بازیابی اطلاعات در فرآیند رسیدگی و پاسخ گویی هستند. نتایج اقدامات و کارشناسی پزشکی قانونی در قالب پرونده ها و اسنادی نگه داری می شوند که با صرف وقت و هزینه قابل توجه تولید شده است. برای شکل گیری اطلاعات پرونده به طوری که با سرعت و سهولت قابل استفاده شوند نیاز به سازمان دهی مناسب داده ها است تا ذخیره و بازیابی اطلاعات به راحتی انجام شود. مطالعه حاضر با هدف تدوین مجموعه شاخص های ضروری برای سازمان دهی پرونده های کمیسیون های پزشکی قانونی ایران انجام شد.
ابزار و
روش ها
این مطالعه با روش توصیفی و دلفی در سال های 1395 و 1396 در سازمان پزشکی قانونی کشور انجام شد. با استفاده از متد دلفی پرسش نامه اولیه طراحی و 400 جلد پرونده مراجعان به اداره کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران به صورت تصادفی بررسی شد و سپس با بهره گیری از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل صورت گرفت. نهایتا مطالعه نتایج و بازنگری پرسش نامه اولیه توسط خبرگان و دلفی، منجر به تدوین شاخص ها شد.
یافته ها
برای سازمان دهی پرونده ها در سه محور اصلی، 27 شاخص و 175 ملاک ارزیابی استخراج شد و جداول زمانی برای نگه داری اسناد کمیسیون مورد توافق خبرگان قرار گرفت.
نتیجه گیری
در حال حاضر پزشکی قانونی با مشکلات ضعف در سازمان دهی اسناد کمیسیون پزشکی قانونی روبه رو است. شاخص های سازمان دهی، سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات باارزش پرونده ها را بهبود می بخشند. تلخیص پرونده ها با مجوز اخذشده از شورای اسناد ملی به صورت قانونی قابل انجام است.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1946750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!