بررسی حساسیت ضد قارچی گونه های کاندیدا جدا شده از مبتلایان به کاندیدوری بستری در بیمارستان امیرالمومنین (ع) زابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کاندیدا آلبیکنس یک پاتوژن فرصت طلب است که می تواند دامنه وسیعی از عفونت ها را در انسان و حیوان ایجاد نمایند. اگر چه کاندیدا آلبیکنس گونه اصلی بیماریزا است ولی سایر گونه های کاندیدایی مثل کاندیدا گلابراتا، کاندیدا تروپیکالیس و کاندیدا کروزه ای نیز از بیماران جدا شده است. شناسایی گونه های کاندیدا برای درمان موثر بیماری و کنترل عفونت ضروری است. این تحقیق با هدف بررسی فراوانی عوامل کاندیدایی در عفونت ادراری در بیماران بستری در بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زابل و ارزیابی الگوی مقاومت دارویی آنها صورت گرفت.
روش کار
این مطالعه به روش مقطعی بر روی 157 نمونه ادرار انجام شد. ایزوله های کاندیدایی با استفاده از روش های روتین آزمایشگاهی و کشت در محیط کاندیدا کروم آگار، تعیین هویت شدند. سپس اثر داروهای ضدقارچی متداول بر روی آنها با روش دیسک دیفیوژن بررسی گردید.
نتایج
در مجموع (31%) 48 ایزوله کاندیدا از 157 نمونه ادرار جدا گردید. در میان آنها کاندیدا آلبیکنس با فراوانی 37% گونه غالب بود و به دنبال آن کاندیدا تروپیکالیس 25/31% و کاندیدا کروزه ای 25/31% بیش ترین فراوانی را داشتند. تست آزمایش حساسیت به داروهای ضدقارچی نشان داد که 96% و 90% ایزوله های کاندیدا به ترتیب به آمفوتریسین B و اکونازول حساس بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می توان گفت شیوع کاندیدا آلبیکنس بیش از سایر گونه های کاندیدایی است. گونه های کاندیدایی نسبت به آمفوتریسین B و اکونازول حساسیت بیش تری دارند. این نتایج در انتخاب درمان مناسب بیماران، توسط پزشکان کمک کننده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!