اثر اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانو کیتوزان اسید فرمیک بر میزان بازماندگی، پارامترهای رشد و ترکیب لاشه در ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعه حاضر به منظور ارزیابی تاثیر اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک بر روی فاکتورهای رشد و کیفیت لاشه بچه ماهی کپور معمولی انجام شد. در این تحقیق بر پایه ی طرح کاملا تصادفی تعداد 450 عدد بچه ماهی کپور معمولی با متوسط وزن 0/5±16/5 گرم (10 تیمار 15تایی هر یک با 3 تکرار) استفاده شد. تیمارها شامل سه تیمار تغذیه شده با محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک، سه تیمار اسید فرمیک، سه تیمار نمک پتاسیم دی فرمات به همراه غذای تجاری در سطوح 0/25، 0/5 و 0/75 درصد بود و یک گروه نیز به عنوان شاهد، غذای تجاری بدون افزودنی دریافت کردند. غذادهی به مدت 8 هفته به صورت 3 بار در روز تا حد سیری انجام شد. در انتهای دوره ترکیب لاشه و شاخص های رشد موردبررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افزودن اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانو کیتوزان در اسید فرمیک در سطح بالای 0/75درصد به جیره غذایی ماهی کپور معمولی اثر منفی در افزایش وزن نهایی و نرخ رشد ویژه در مقایسه با شاهد داشته است (0/05>P) و از طرفی بیشترین مقدار ضریب تبدیل غذایی نیز در تیمارهای اسید فرمیک، نمک پتاسیم دی فرمات و محلول نانو کیتوزان در اسید فرمیک در سطح 0/75 درصد به جیره غذایی ماهی کپور معمولی در مقایسه با شاهد نیز مشاهده شد (0/05>P). در این تحقیق میزان پروتئین و میزان چربی در بین تیمارهای موردمطالعه ازلحاظ سطح آماری اختلاف معنی داری داشته (0/05>P) و تاثیر مطلوب جیره های بکار رفته در سطح 0/25 درصد محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک مشاهده شد. نتایج نشان داد درصد بازماندگی در بین تیمارهای آزمایشی در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی داری نداشته است (0/05<P). لذا به جهت بهبود ترکیب بیوشیمیایی بدن استفاده از 0/25 درصد محلول نانوکیتوزان در اسید فرمیک در جیره های غذایی ماهی کپور معمولی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!