بررسی تاثیر رابطه همزیستی میکوریز آربسکولار بر جذب عناصر معدنی گیاه گندم رقم پیشتاز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر رابطه همزیستی میکوریزی بر جذب عناصر معدنی توسط گندم، آزمون گلخانه ای با یازده تیمار قارچی شامل دو سویه از گونه glomus mossea، دو سویه از گونه G. intraradices، دو سویه از گونه G . clarum، یک سویه از گونه G. etanicatum، یک سویه از گونه G. caledonium، یک سویه از گونه G. claroideum، یک تیمار شاهد بدون قارچ و یک تیمار مخلوط از گونه های فوق با جمعیت برابر با سه تکرار و در قالب طرح کاملا تصادفی در گلخانه بخش تحقیقات بیولوژی خاک در پاییز 1393به اجرا درآمد.
نتایج این تحقیق نشان داد که درصد کلونیزاسیون ریشه با افزایش معنی داری در سطح احتمال 1 درصد، در زمان برداشت گیاه گندم به حدود 50 درصد سیستم ریشه ای رسید. بیشترین وزن خشک اندام هوایی در تیمار T7 (Glomus claroideum) با مقدار عددی 89/11 گرم مشاهده شد. همزیست شدن ریشه گیاه گندم با قارچ، جذب عناصر فسفر، پتاسیم و روی و همچنین افزایش وزن خشک اندام هوایی را در سطح احتمال پنج درصد در این تحقیق نمایان ساخت. بالاترین میزان جذب فسفر در تیمار T4 (Glomus intraradices) با مقدار عددی 9/29 میلی گرم، بالاترین میزان جذب پتاسیم به ترتیب در تیمارهایT7 (Glomus claroideum) و T11 (Mix مخلوطی از تمامی گونه ها با جمعیت برابر)، با مقدار عددی 95/175 و 41/173 میلی گرم در گلدان، و بالاترین میزان جذب روی در تیمار T11(Mix) با مقدار عددی 947/0 میلی گرم در گلدان مشاهده گردید. در بسیاری از شاخص های اندازه گیری شده، تیمار T11 (تیمار Mix)، نتیجه بهتری در پی داشت
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!