شیمی کانی و تعیین دما، فشار و فعالیت سیال ها در میگماتیت های بروجرد با استفاده از کانی کردیریت

پیام:
چکیده:
نفوذ مجموعه گرانیتوئیدی بروجرد در سنگ های رسی دگرگون شده سبب ایجاد هورنفلس های رسی و میگماتیت های پاره گدازشی در هاله دگرگونی خود شده است. واکنش های موثر در تشکیل مذاب شامل واکنش های ذوب در حضور سیال آزاد و واکنش های ذوب بدون حضور سیال آزاد هستند. واکنش های ذوب در حضور فاز سیال احتمالا با شروع ذوب، همه سیال آزاد در هاله را مصرف کرده اند و در نتیجه ادامه ذوب بخشی توسط واکنش های ذوب بدون حضور فاز سیال آزاد انجام شده است. به احتمال زیاد مجموعه کانی های درجه های بالا مانند اسپینل- کروندم در هاله در اثر واکنش آبزدایی بیوتیت تشکیل شده اند. بنابراین وجود کانی های اسپینل و کروندم در این سنگ ها با فرآیند ذوب بخشی بدون سیال آزاد ارتباط دارد. براساس تعادل ترمودینامیکی کانی ها و واکنش های تعادلی چندگانه، دما و فشار اوج دگرگونی در میگماتیت ها به ترتیب 750 درجه سانتی گراد و 4 کیلوبار برآورد شده است فعالیت کل سیال ها در کردیریت موجود در ملانوسوم میگماتیت ها (6/0) a H2O +(15/0) a CO2 برابر با 75/0 در دما و فشار بیان شده تعیین شد. مقدار آب در مذاب میگماتیت های بروجرد 75/3 درصد و در کردیریت موجود در ملانوسوم میگماتیت ها 1/1 درصد بوده که با توجه به این مقادیر، توزیع آب بین مذاب گرانیتی و کردیریتDw ، مربوط به واکنش های ذوب در دمای 750 درجه سانتی گراد برای میگماتیت های بروجرد 41/3 درصد است که همخوان با واکنش های ذوب آبزدایی بیوتیت است. مقدارH2O نمونه های گدازشی بر خط کمینه آب قرار گرفته اند که بیانگر حالت بدون سیال آزاد است و درستی نتایج سنگ نگاری، واکنش های ذوب بدون سیال آزاد و DW محاسبه شده در میگماتیت ها را تایید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1948928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!