بومی سازی ابزار سنجش محیط آموزشی اتاق عمل (STEEM) برای تکنولوژیست های جراحی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی از مهم ترین بخش های آموزش پزشکی و پیراپزشکی است که در محیط بالینی، دانشجویان را جهت انجام مهارت های بالینی آماده می کند. از آنجا که ارزیابی محیط آموزش بالینی با استفاده از یک ابزار متناسب نقش مهمی در افزایش انگیزش و یادگیری دانشجویان دارد، این موضوع در خصوص ارزیابی محیط بالینی اتاق عمل نیز صادق است. لذا این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های بومی سازی ابزار سنجش محیط آموزشی اتاق عمل (STEEM) در دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل در دانشگاه علوم پزشکی ایران و البرز در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع توصیفی بوده و به شکل مقطعی در دوره زمانی تیر ماه 1396 تا تیر ماه 1397 انجام شد. در این مطالعه پس از ترجمه و ترجمه معکوس ابزار STEEM، روایی صوری و روایی محتوایی آن توسط پانل متخصصین رشته سنجیده شد. سپس پرسشنامه بین 201 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل توزیع شد. روایی سازه ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون خوشه ایبررسی شد. آنالیز یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS 19 صورت گرفت.
نتایج
بررسی روایی های صوری، محتوایی و سازه منتج به ارائه پرسشنامه STEEM با 5 حیطه و 30 گویه شد که%6/55 از کل واریانس را پوشش می دادند.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که نسخه فارسی و بومی سازی شده STEEM از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند برای سنجش محیط آموزشی اتاق عمل های کشور ایران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!