تبیین تجربه بیماران دیابتی از شیوه های مقابله با بیماری: مطالعه گراندد تئوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت از شیوع بالایی در جهان و ایران برخوردار است. با وجود پیشرفت شیوه های پزشکی برای کنترل دیابت، اطلاعات اندکی از تجربه زندگی با دیابت در ایران وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با شیوه های مقابله ای در سازگاری با بیماری دیابت بر اساس تجربه بیماران صورت گرفت.
روش
این مطالعه با رویکرد کیفی گراندد تئوری انجام شد. نمونه گیری بر اساس روش هدفمند و تئوریک صورت گرفت. در این مطالعه با 15 بیمار (8 زن و 7 مرد) با حداقل پنج سال سابقه ابتلا به دیابت مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. داده ها هم زمان با جمع آوری، به روش گراندد تئوری کدگذاری و تحلیل گردید.
یافته ها
73 کد اولیه، 22 طبقه اولیه و 7 طبقه در فرآیند راهبردهای مقابله با بیماری دیابت استخراج گردید؛ که عبارت اند از مفاهیم: «مشکل درک شده»، «اعتماد به توصیه های درمانی»، «قابلیت پیش بینی آینده»، «جستجوی حمایت»، «نظریه شخصی»، «اولویت ها» و «رویدادهای زندگی» بود.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که فرآیند راهبردهای مقابله با بیماری دیابت مفهومی پویا، پیچیده، مداوم، همبسته و متاثر از عوامل موثر بر بیمار و بیماری دارد؛ از یک سو اعتماد به توصیه های درمانی و قابلیت پیش بینی آینده و از سوی دیگر درک مشکلات واقع شده و جستجوی حمایت در راهبردهای مقابله با بیماری دیابت تاثیرگذار هستند. یافته های این پژوهش، می تواند به طراحی مداخلات کنترل دیابت و ارائه برنامه های آموزشی مقابله با دیابت به منظور دستیابی به نتایج بهتر درمانی کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
407 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!