گونه شناسی فضاهای باز و نیمه باز مسکن بومی مناطق غرب کردستان: ارزیابی کارایی این فضاها با تاکید بر مولفه های کیفیت محیط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها
امروزه فضای خانه های بومی روستایی از یک سو باسیاست های جهانی سازی/شدن و از سوی دیگر با پیروی از الگوهای مسکن شهری به دست فراموشی سپرده می شوند. شایسته است آن فضاها پس از شناخت، بررسی و طبقه بندی میزان کارایی، در بازسازی و طراحی خانه های جدید روستایی پیش چشم باشند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت و معرفی کاراترین فضاهای بازو نیمه باز، براساس شاخص های کیفی محیط، در خانه های روستایی منطقه غرب استان کردستان (شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران) است.
روش شناسی
روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است؛ در بخش نظری گردآوری داده ها اسنادی و در بخش میدانی و گونه بندی فضا، روش پیمایشی است؛ عکس برداری، تهیه کروکی، برداشت، ترسیم نقشه.
یافته ها
برای گونه بندی از میان 290 روستای غرب استان کردستان 100 روستا و از آن میان هم با توجه به همسانی اقلیم و توپوگرافی و فرهنگ، 20 روستای دارای بافت تاریخی و ارزشمند بررسی شده اند سپس میزان کارایی گونه ها براساس هم خوانی با شاخص های کیفی محیط با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و بهره گیری ازنظر اهالی و رای 16 کارشناس سنجیده شد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که در میان گونه های فضای نیمه باز که به پنج دسته: 1- یک وجه باز در طول بنا 2- یک وجه باز با طول کم در طول بنا و عمق زیاد 3- دو وجه باز 4- دو وجه باز با کشیدگی در طول بنا (عمق کم) 5- سه وجه باز، تقسیم می شوند، گونه سوم به دلیل مناسبت اقلیمی و کاربردی، ایجاد فضایی بهتر برای تعاملات اجتماعی، دید گسترده و زیباتر شدن منظر روستا، مطلوب تر است. «بربان» نیز از میان گونه های فضای باز دیگر «بالکن»، «بانیجه» و «بانیج له» به دلیل امنیت بیشتر، دید گسترده، قابلیت توسعه، آسایش اقلیمی و ایجاد فضایی بهتر برای تعاملات اجتماعی، کارایی بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!