شناسایی پارامترهای مدل اسپنسر در دمپر مگنتورئولوژیکال دو سر متحرک برای قطرهای متفاوت پودرآهن کربونیل سیال مگنتورئوژیک

پیام:
چکیده:
هدف این مقاله شناسایی پارامترهای مدل پارامتریک اسپنسر برای یک دمپر مگنتورئولوژیک دوسرمتحرک با قطرهای مختلف پودر آهن-کربونیل معلق در سیال مگنتورئوژیک است. تاکنون در ادبیات فن، مطالعه ای روی شناسایی پارامترهای مدل اسپنسر برای ذرات کروی شکل آهن با قطرهای متفاوت در سیال مگنتورئولوژیک گزارش نشده است. بنابراین در این تحقیق ابتدا دو نوع سیال مگنتورئولوژیک با قطرهای مختلف پودر آهن- کربونیل در درصد حجمی یکسان متناسب با حجم دمپر ساخته می شود. سپس با به کارگیری یک دمپر مگنتورئولوژیکال دوسرمتحرک، آزمون های دینامیک با تحریک هارمونیک در جریان ها و فرکانس های مختلف انجام می شود. مدل پارامتری اسپنسر برای مدل سازی دمپر مورد بررسی و شناسایی پارامترها انتخاب می شود. ده پارامتر این مدل از طریق حلگر غیرخطی حداقل مربعات غیرخطی و استفاده از الگوریتم بهینه سازی درجه دوم متوالی برای جریان ها و فرکانس های مختلف در دو سیال مگنتورئولوژیک شناسایی می شوند. پارامترهایی از مدل که نسبت به افزایش جریان الکتریکی به صورت سیستماتیک و معنی دار تغییر می کنند، برای حالت های مختلف آزمون از طریق برازش منحنی به صورت چندجمله ای هایی از جریان استخراج می شوند. سپس با ترسیم منحنی های هیسترزیس تئوری و تجربی، در جریان ها، فرکانس ها و سیال های متفاوت سعی می شود که میزان توانایی مدل پارامتری اسپنسر در انطباق با منحنی های تجربی بررسی شود. مقایسه نتایج حاصل از مدل اسپنسر با پارامترهای شناسایی شده با منحنی های تجربی حاکی از آن است که این مدل در پیش بینی رابطه نیرو- سرعت انطباق مناسبی با منحنی های تجربی دارد، ولی برای نیرو- جابه جایی، در شناسایی اثر تاخیر نیرو و نقاط تیز منحنی ناموفق است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1307 تا 1317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1950968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!