مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر همبسته های هیجانی و اجتماعی بر کاهش نشانه های پرخاشگری در نوجوانان بزهکار پسر استان های خراسان شمالی و رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آموزش بر مبنای راهبردهای تنظی مهیجانی و مهارت های اجتماعی از مهمترین عوامل موثر در رشد مطلوب شخصیت نوجوانان بزهکار است پژوهش حاضر با هدف مقایسه آموزش مبتنی بر همبسته های هیجانی با آموزش مبتنی بر همبسته های اجتماعی در کاهش نشانه های پرخاشگری نوجوانان بزهکار پسر خراسان شمالی و رضوی انجام پذیرفت.
روش کار
با استفاده از طرح تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل، 45 نفر نوجوانان بزهکار پسر، به روش در دسترس، که حاضر به شرکت در جلسات بودند، انتخاب شدند و بصورت تصادفی ساده در سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گفتند. و با پورتکل مبتنی بر همبسته های هیجانی بمدت 10 جلسه و پورتکل مبتنی بر همبسته های اجتماعی 8 جلسه، در معرض مداخله قرار گرفتند. هر سه گروه، پرسشنامه پرخاشگری (آرنولد اچ. باس و مارک پری) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند.
یافته ها
نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره، نشان داد که تفاوت میانگینه ای تعدیل شده دو گروه آزمایش و کنترل در آموزش مبتنی بر راهبردهای تنظیم هیجانی و آموزش مبتنی بر مهارت های اجتماعی قرار داشتند در کاهش پرخاشگری از نظر آماری معنادار بود. و بعلاوه مداخلات آموزشی تنظیم هیجانی نسبت به آموزش مهارتهای اجتماعی کاهش بیشتری درپرخاشگری نوجوانان بزهکار نشان میدهند.
نتیجه گیری
آموزش مبتنی بر راهبردهای تنظیم هیجانی با آموزش مبتنی بر مهارت های اجتماعی از همبسته های اساسی کاهش پرخاشگری می باشد و میتوان با طراحی مداخلات مبتنی بر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان با آموزش مبتنی بر مهارت های اجتماعی گام های اساسی در توانمندسازی و ارتقاء روانشناختی، هیجانی و اجتماعی نوجوانان بزهکار برداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!