سنتز، شناسایی، تعیین ساختار بلوری و بررسی فعالیت ضد باکتریایی یک سری از کمپلکس های باز شیف جدید نیکل (II)، مس (II) و روی (II)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش، در اثر واکنش تراکمی 3،5-دی کلرو سالیسیل آلدهید با 2،1-اتان دی آمین (en)، 3،1-پروپان دی آمین (pn) و 4،1-بوتان دی آمین (bn)، یک سری از لیگاندهای باز شیف سالوفنی از نوع N2O2 سنتز و با طیف سنجی FT-IR، 1H NMR، 13C NMR، mass و تجزیه عنصری شناسایی شدند. همچنین کمپلکس های نیکل (II)، مس (II) و روی (II) آنها نیز سنتز و پس از شناسایی با تجزیه عنصری و طیف سنجی FT-IR، ساختار کمپلکس Zn(cspn) با استفاده از پراش اشعه ایکس تعیین گردید. در کمپلکس مورد نظر، یون Zn به وسیله اکسیژن های فنولی، نیتروژن های ایمینی و اکسیژن های 2 مولکول آب، کوئوردینه شده که دارای هندسه هشت وجهی تغییر شکل یافته است. علاوه بر این فعالیت ضد باکتریایی کلیه لیگاندها و کمپلکس های سنتز شده مورد بررسی قرار گرفت. فعالیت ضد باکتریایی لیگاندها و کمپلکس های مربوطه بر روی باکتری های باسیلوس سرئوس، استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا و اشیریشیا کلی بررسی و مطالعه گردید. نتایج نشان داد که لیگاندها و کمپلکس های مربوطه دارای فعالیت ضد باکتریایی چشمگیری هستند و همچنین فعالیت باکتری های گرم مثبت از گرم منفی بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!