آینده پژوهی ساختار جمعیتی جمهوری اسلامی ایران از منظر دفاعی امنیتی تا افق 1430

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر با هدف تبیین آینده ساختار جمعیتی جمهوری اسلامی ایران از منظر دفاعی امنیتی در افق 1430، آینده های محتمل را تصویرسازی نموده است.

روش

این پژوهش به روش کیفی انجام شد و از بین روش های موجود در تحقیقات کیفی با توجه به موضوع پژوهش از روش سناریونویسی استفاده شد. با در نظر گرفتن نوع پژوهش با 20 نفر از خبرگان موضوع از مجامع علمی و دانشگاه های فعال در این عرصه با برگزاری پنل های (هیئت رئیسه های) خبرگی و جلسات ذهن انگیزی در حد اشباع نظری استفاده شد.


یافته ها

روندهای جمعیتی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با پایین ترین نرخ باروری، در افق 1430 رشد منفی جمعیت را تجربه خواهد کرد و به عنوان ششمین کشور کهنسال جهان شناخته خواهد شد. همچنین روندهای توسعه شهرنشینی، تراکم ناهمگون جمعیت، شکاف مرکز- حاشیه، افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و... تبعات دفاعی امنیتی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، زیست محیطی و علم و فناوری خواهد داشت؛ بنابراین بر اساس عدم قطعیت های احصاء شده چهار آینده باورپذیر برای افق 1430 ترسیم شده است.


نتیجه گیری

ازآنجایی که جمعیت یکی از مولفه های اساسی و بنیادین در شکل گیری و کیفیت ساختار دفاعی- امنیتی کشور است و تحولات جمعیت موجب دگرگونی ساختار دفاعی- امنیتی می شود، بنابراین این موضوع می تواند حوزه دفاع و امنیت کشور را با تهدیدهایی مواجه کند. برخی از راهکارهای پیشنهادی عبارت اند از: سیاست سالمندی فعال، سیاست جایزه ازدواج به جای جایزه تولد، تشکیل نهاد تخصصی مدیریت جامع جمعیت کشور، در اولویت قرار دادن پروژه هوشمندسازی امنیتی کشور (سیستم مراقبت ملی)، سیاست های تغییر جذب و استخدام در نیروهای مسلح.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!