کلون کردن DNA و بیان پروتئین آلفا- سینوکلئین در باکتری اشریشیاکلی

پیام:
چکیده:
اهداف
شناخت ساختار و عملکرد پروتئین آلفا- سینوکلئین می تواند زمینه ساز توسعه روش های درمانی مناسب علیه بیماری پارکینسون باشد. هدف پژوهش حاضر، کلون کردن DNA و بیان پروتئین آلفا- سینوکلئین در باکتری اشریشیاکلی بود.
مواد و روش ها
در پژوهش تجربی حاضر، توالی کدکننده آلفا- سینوکلئین موجود در پلازمید نوترکیب pRK172، به کمک روش PCR و با استفاده از پرایمرهای مناسب تکثیر شد. DNA سنتزشده توسط آنزیم های محدودگر SalI وHindIII بریده و در حامل pET28a کلون و پلازمید نوترکیب به روش کلسیم کلراید به سویه بیانی باکتری اشریشیاکلی (BL21) منتقل شد. بیان آلفا-سینوکلئین توسط محلول IPTG القا و بیان پروتئین نوترکیب با روش الکتروفورز SDS-PAGE ارزیابی شد. ردیف سازی توالی ها به کمک الگوریتم ClustalW با برنامه BioEdit 5.0.9 صورت پذیرفت.
یافته ها
در محصولات واکنش های برش آنزیمی DNA و پلازمید pET28a با آنزیم های محدودگر، اندازه قطعات، نشان دهنده صحت واکنش های آنزیمی بود. DNA تکثیرشده و پلازمید pET28a مورد استفاده به ترتیب با طول های 407 و 5369 نوکلئوتید بودند. ترجمه حاصل از توالی قطعه کلون شده، تشابه 100% با پروتئین آلفا- سینوکلئین انسانی را نشان داد. در بیان پروتئین نوترکیب در قیاس با نمونه های شاهد منفی، افزودن IPTG موجب افزایش بیان پروتئین آلفا- سینوکلئین در تمامی نمونه ها به ویژه 2 ساعت پس از القا شد. بیشتر آلفا- سینوکلئین بیان شده از پلازمید pET28a-alpha-Synuclein به صورت اجسام گنجانده در باکتری تجمع یافتند.
نتیجه گیری
پروتئین آلفا- سینوکلئین در پلازمید pET28a کلون و تشکیل اجسام گنجانده توسط آلفا- سینوکلئین به هنگام بیان از سامانه pET28a-alpha-Synuclein تایید می شود و راه را بر تولید این پروتئین در مقیاس بالا هموار می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!