مقایسه نتایج برش نگاری رایانه ای و سلول شناسی در ارزیابی پروستات طبیعی، التهاب پروستات و هایپرپلازی خوش خیم پروستات در سگ ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ساختار غده ی پروستات را می توان با استفاده از برش نگاری رایانه ای (CT ) با بهره جستن از خصوصیات مقطعی و تغییرات پارانشیمی آن بعد از تزریق ماده ی حاجب مورد ارزیابی قرار داد. مطالعه ی حاضر جهت بررسی ارتباط نتایج حاصل از CT و سلول شناسی در ارزیابی پروستات سگ طرح ریزی گردید. سی قلاده سگ نر بالغ وارد مطالعه شدند و پروستات آن ها مورد بررسی CT و نمونه برداری قرار گرفت. نتایج سلول شناسی CT به ترتیب نشان داد که 18/30 (60/00 درصد) و 15/30 (50/00درصد) داری پروستات طبیعی، 5/30(16/66 درصد) و 4/30(13/33درصد) مبتلا به التهاب پروستات و 7/30(23/33درصد) و 11/30(26/66درصد) مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات بودند. توافق متوسطی بین سلول شناسی و تشخیص نهایی بر اساس تصاویر CT پیش از تزریق ماده حاجب مشاهده گردید، این در حالی است که توافق ضعیفی بین تشخیص سلول شناسی و تفسیر CT نهایی با توجه به تصاویر بعد از تزریق ماده حاجب و هر دو نوع تصویر قبل و بعد از تزریق ماده حاجب وجود داشت. همچنین، طول عقده لنفاوی ایلیاک داخلی اختلاف معنی داری را در التهاب پروستات در مقایسه با با پروستات های طبیعی و مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم در این مطالعه نشان داد. ارتباطات ضعیف و متوسط بین سلول شناسی و تشخیص نهایی بر اساس تصاویر CT می باید مدنظر قرار گیرد و این امر می تواند در مطالعات آتی و معاینات بالینی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، توجه به طول عقده لنفاوی ایلیاک داخلی جهت تفریق التهاب پروستات با پروستات های طبیعی و مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم می تواند به گونه ای موثر در تشخیص به کار گرفته شود، تا بهترین روش جهت مدیریت انتخاب شود و پیگیری و پیش آگهی مطلوب فراهم گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
17 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!