شناسایی کمپیلوباکتر کولای و کمپیلو باکتر ژژونی مقاوم به چند آنتی بیوتیک در گوشت گوساله، گوسفند، جوجه و گاومیش در اهواز، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کمپیلو باکتر ژژونی و کمپیلوباکتر کولای ،عوامل اصلی بیماری های معدی روده ای در انسان حتی در کشورهای صنعتی میباشند که بهداشت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان وقوع و مقاومت آنتی بیوتیکی کمپیلو باکتر ژژونی و کمپیلوباکتر کولای در گوشت جوجه ، گوساله، گوسفند و گاومیش آبی کشتار شده در شهر اهواز، ایران بود. در مجموع 380 نمونه شامل 150 نمونه گوشت جوجه از کشتارگاه های صنعتی، 50 نمونه گوشت جوجه از کشتارگاه های سنتی، 30 نمونه گوشت جوجه بسته بندی شده تازه از بازارهای محلی و گوشت گوساله، گوسفند و گاومیش آبی (از هر کدام 50 نمونه) از کشتارگاه های صنعتی در اهواز، جمع آوری شدند و از نظر حضور گونه های کمپیلوباکت رمورد بررسی قرار گرفتند. روند آزمایش شامل یک مرحله غنی سازی در محیط مایع غنی کننده پرستون و متعاقب آن کشت در محیط کشت آگار خون دار حاوی مکمل به مدت 24 ساعت در شرایط میکروایروفیلیک در دمای 42 درجه سانتیگراد بود. کلنی های مشکوک با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد بررسی قرار گرفتند و جدایه های تایید شده به روش انتشار دیسکی Kirby-Bauer از نظر حساسیت به آنتی بیوتیک های مختلف آزمایش شدند. در مجموع، 32 نمونه (8/40درصد) به گونه های کمپیلوباکت رآلوده بودند. گوشت گوسفند آلوده ترین گوشت (24/22درصد) بود، در حالی که درگوشت جوجه بسته بندی شده تازه آلودگی مشاهده نگردید. از بین 32 جدایه 40/60، 34/40، 21/90 و 15/60 درصد به ترتیب به تتراسایکلین، سیپروفلوکساسین، آمپی سیلین و استرپتومایسین مقاومت نشان دادند. همچنین، تعداد زیادی گونه کمپیلوباکت رمقاوم به چند آنتی بیوتیک شناسایی گردید. از آن جایی که مواد غذایی با منشا دامی بیشترین منابع آلودگی کمپیلوباکتر می باشند، حضور سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک ها یک خطر بالقوه برای بهداشت عمومی محسوب می گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!