بررسی رابطه مصرف حامل های انرژی در کارگاه های کوچک شهری با میزان انتشار آلاینده های زیست محیطی ناشی از آن ها: مطالعه موردی شهر قم

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از اثرات عمده زیست محیطی مصرف انرژی، انتشار آلاینده هوا از جمله گازهای گلخانه ای است. پژوهش حاضر در نیم سال دوم 1394 با هدف بررسی رابطه مصرف حامل های انرژی در مشاغل کوچک شهری و انتشار آلاینده های زیست محیطی ناشی از آن ها در شهر قم به انجام رسید.
روش ها
در این پژوهش مقطعی در مرحله نخست با مراجعه به اتاق اصناف شهر قم، لیست تمام مشاغل شهری از 67 اتحادیه مربوطه تهیه گردید و سپس در مجموع 223 صنف انتخاب و به صورت تصادفی مورد بازدید قرار گرفت. ضمن نوشتن کد اشتراک صنوف، با مراجعه به اداره برق و گاز استان قم میانگین مصارف برق و گاز محاسبه شد. محاسبه میزان آلاینده های تولیدی ناشی از مصارف انرژی با استفاده از نرم افزار موجود در سایت اینترنتی Abraxas Energy به صورت آنلاین انجام شد. نتا یج: نتایج نشان داد میانگین مصرف ماهیانه 86/9098 کیلووات ساعت برق و 35/41669 مترمکعب گاز در مشاغل کوچک شهر قم، به طور میانگین انتشار 995/50 تن دی اکسیدکربن، 963/78 کیلوگرم ترکیبات سرب، 39/52 کیلوگرم ترکیبات نیتروژن دار، 403/8 کیلوگرم مونوکسیدکربن، 02/5 کیلوگرم ترکیبات آلی فرار، 996/1 کیلوگرم اکسیدنیتروژن و 781/1 کیلوگرم ترکیبات جیوه و کمتر از 1 کیلوگرم در ماه، ذرات و دی اکسیدگوگرد را به همراه داشته که وارد محیط زیست می شوند.
بحث و نتیجه گیری
هرگونه تلاش در راستای کاهش مصرف انرژی می تواند علاوه بر منافع اقتصادی، اقدامی اساسی در جهت کاهش آلاینده های زیست محیطی باشد. اجرای برنامه های مدیریتی مناسب و صرفه جویی مصرف برق و گاز، گامی اساسی در این مسیر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!