مطالعه پترولوژی و کانه زایی توده های نفوذی دره سه هزار تنکابن به هدف تعیین پتانسیل های معدنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
منطقه سه هزار در جنوب شهرستان تنکابن در استان مازندران واقع شده است که در نزدیکی کمربند طارم - هشتجین قرار دارد، وجود توده گرانیتوئیدی در منطقه می تواند از نظر پتانسیل کانی زایی دارای اهمیت باشد.مجموعه زمین شناختی در اطراف محدوده برونزد یافته عمدتا دربرگیرنده واحدهای سنگی پالئوزوییک تا سنوزوئیک می باشد. در مطالعه اخیر تعدادی نمونه جهت مطالعات میکروسکوپی و پتروگرافی و نیز تعدادی نمونه از گرانیت های منطقه جهت طبقه بندی سنگ ها مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به بررسی های انجام شده بر روی مقاطع صیقلی، کانی های پیریت، کالکوپیریت و مگنتیت مشاهده شدند. بافت هایی که در نمونه مقاطع نازک مشاهده می شود شامل گرانولار، هیالوپورفیریتیک و ویتروفیریک است. وجود بافت های پورفیری نشان دهندهنفوذی های همزمان با آتش فشانی و آواری های منشا گرفته از آن هاست. کانی های اصلی موجود در منطقه شامل کوارتز، فلدسپار پتاسیم، پلاژیوکلاز و در برخی نمونه ها هورنبلند بیوتیت، و پیروکسن به عنوان کانی اصلی ظاهرشده اند. کانی های فرعی موجود در نمونه ها نیز شامل اسفن، اکسیدهای آهن پیروکسن، آپاتیت و کانی های اپک می باشند. مطالعات سنگ شناسی نشان داد سنگ های منطقه از نوع گرانیت،گرانودیوریت، سینیت تا کوارتزسینیت و کوارتزمونزونیت می باشد. ماگما در این منطقه از نوع آلکالن تا کالک آلکالن است و از نوع منیزین و در محدوده متاآلومین تا پرآلومین می باشد. گرانیت های منطقه از نوع پرآلومین و دارای جایگاه تکتونیکی حاشیه فعال قاره و از نوع تیپ I می باشد.برای تایید ارتباط بین عناصر Au-Cu-Fe از زمین آمار بر روی داده های آبراهه ای استفاده شد. مطالعات واریوگرافی بر روی داده های آبراهه ای نشان داد مدل کروی بهترین مدل برازش داده شده و دامنه وابستگی مکانی برای سه عنصر Au, Cu و Fe تقریبا 350 متر است. ارزیابی نتایج زمین آمار با محاسبه مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE) و محاسبه میانگین خطا (MAE) نشان دهنده دقت قابل قبول مدل واریوگرام است. با توجه به نمودارهای ماینرت، بررسی های انجام شده و همبستگی مکانی عناصر این نتیجه به دست می آید که این توده ها می تواند با ذخایر آهن-طلا-مس مرتبط باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!