مقایسه اثربخشی دو روش درمان گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی و مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بخشش، تنظیم هیجان و صمیمیت زناشویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
نظر به اهمیت بهبود سلامت روان زنان آسیب دیده از خیانت همسر، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان های گروهی مبتنی بر فنون پذیرش و تعهد (ACT) و ذهن آگاهی، بر بخشش، تنظیم هیجانی و صمیمیت زناشویی در زنان آسیب دیده از خیانت صورت پذیرفته است.
مواد و روش ها
جامعه آماری این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون را زنان آسیب دیده از خیانت مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه 6 شهر تهران، در سال های 96-1395 تشکیل می دادند. از بین آنان زنانی که تمایل به شرکت در مطالعه داشتند، به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل (15 نفر در هر گروه) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بخشش Rye (1998 م.)، پرسشنامه تنظیم هیجانی Gross & John (2003 م.) و پرسشنامه صمیمیت زناشوییWalker & Thompson (1983 م.) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و استنباطی و نرم افزار آماری SPSS 23 استفاده شد.
یافته ها
بخشش، تنظیم هیجان و صمیمیت در زناشویی زنان آسیب دیده از روابط فرازناشویی، پس از مداخله در هر دو گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد نسبت به گروه کنترل تاثیر مثبت و معنی داری داشت (P>0/01)، اگرچه این متغیرها در دو گروه درمانی پس از مداخله تفاوت معنی داری نداشت (P>0/05).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، به مشاوران و درمانگران خانواده توصیه می گردد تا با توجه به اهمیت بخشش، صمیمت و تنظیم هیجان در پیشگیری از خیانت و بهبود سلامت زنان آسیب دیده از خیانت، به آموزش این مهارت ها به مددجویان خود اهتمام ورزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1952338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!