رتبه‎بندی راه های غلبه بر موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین با رویکرد تصمیم‎گیری فازی ترکیبی (مطالعه موردی: شرکت ساپکو)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
طبیعت پراکنده عناصر زنجیره تامین و نیز، پراکندگی دانشی که در این عناصر وجود دارد، نیاز به فرایندهای مدیریت دانش در سازمان ها را ضروری ساخته است. به‎کارگیری مدیریت دانش، سازمان‎ها را با چالش های زیادی مواجه می‎کند و رمز بقای سازمان ها، توانایی شناسایی و رفع این چالش هاست. هدف پژوهش حاضر، رتبه‎بندی راه‎حل‎هایی برای غلبه بر موانع پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین شرکت ساپکو است.
روش
اطلاعات از طریق روش مطالعات کتابخانه‎ای گردآوری شده و داده‎ها به روش میدانی از طریق ابزار پرسشنامه و با بهره‎مندی از نظر خبرگان به‎دست آمده است. جامعه خبرگان به تعداد 12 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ساپکو است. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از روش‎های تصمیم‎گیری فازی و با روش ترکیبی ANP بر پایه DEMATEL(DANP) و روش VIKOR فازی استفاده شده است.
یافته‎ها
یافته‎های دیماتل فازی نشان داد که تاثیرگذارترین و تاثیرپذیرترین موانع اصلی پذیرش مدیریت دانش در زنجیره تامین شرکت ساپکو، به‎ترتیب موانع فردی و موانع تکنولوژیکی است. بر اساس نتایج به‎دست آمده از روش DANP فازی نیز، بیشترین وزن و بالاترین اولویت به زیر‎موانع پایین‎بودن امنیت داده‎ها و اطلاعات اختصاص دارد و نتیجه رتبه‎بندی راه‎حل‎ها با روش VIKOR فازی نشان داد که راه‎حل‎ طراحی استراتژی برون‎سپاری، در رتبه اول قرار دارد.
نتیجه‎گیری
در زنجیره تامین، زیر‎موانع پایین‎بودن امنیت داده‎ها و اطلاعات که جزء موانع تکنولوژیکی است، از طریق موانع فردی ایجاد شده است که باید مدیران و تصمیم‎گیران برای بهبود، به موانع فردی توجه بیشتری داشته باشند. پیشنهاد می‎شود مدیران، استراتژی برون‎سپاری را برای بهبود و کاهش موانع طراحی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
651 تا 676
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!