اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی و امیدواری بیماران زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ناامیدی و کاهش شادکامی مبتلایان مولتیپل اسکلروزیس بر کیفیت زندگی و روند بیماری افراد اثر گذار است، لذا به کارگیری یک شیوه درمانی موثر در جهت کاهش ناامیدی و افزایش شادکامی این بیماران حائز اهمیت است، به همین جهت، پژوهش حاضر با هدف تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شادکامی و امیدواری بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS) شهر همدان انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر در قالب یک طرح نیمه آزمایشی 30 نفر از بیماران مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) شهر همدان که بر اساس اکتساب نمرات 1 انحراف معیار پایین تر از میانگین در مقیاس شادکامی و امیدواری بودند از میان 350 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و کنترل قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه امیدواری اشنایدر و لوپز (1989) و آزمون شادکامی آکسفورد آرجیل (2001) مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شد.
یافته ها
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شادکامی و امیدواری بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS) شهر همدان تاثیر داشت، به طوری که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) حدودا 36% بر شادکامی و به میزان 54% بر امیدواری بیماران مولتیپل اسکلروزیس (MS) تاثیرگذار بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد در حوزه درمان و زمینه کار با افرادی که در حالت بحران، درد و رنج هیجانی به سر می برند؛ درمان پذیرش و تعهد با توجه به ماهیت آن می تواند کارا و نویدبخش باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!