بررسی و نقد مدعای اذعان صدرالمتالهین به نظریه «رویا انگاری وحی»

پیام:
چکیده:
عبدالکریم سروش در برخی مواضع مقالات خویش و در جهت تبیین مبنای رویا انگاری وحی مدعی است که نوع تفسیر آیات ابتدایی سوره واقعه توسط صدرالمتالهین و تاکید وی بر تحقق واقعه قیامت در زمان حال، موید استبصار صدرالمتالهین به نظریه مذکور است. در این مطالعه ذیل، دو عنوان «دیدگاه صدرالمتالهین در خصوص وحی» و «دیدگاه ایشان در خصوص حقیقت قیامت» این مدعا بررسی و نقد شده است. بررسی وحی شناسی صدرالمتالهین موید آن است که وی نه تنها در هیچ یک از مواضع و آراء خویش در زمینه وحی به مبنای «رویا انگاری» اذعان ننموده، بلکه تاکید کرده است که وحی حقیقتی کلامی و خطابی دارد. البته عمده ترین دغدغه وی در این باره، به تبیین کیفیت جسمانی بودن فرایند وحی و از آن جمله، ماهیت ارتباط پیامبر با فرشته وحی در وجه جسمانی و محسوس وحی معطوف گشته است. اما در خصوص تصریح صدرالمتالهین به تحقق واقعه قیامت در زمان حال، باید گفت: به سبب تفکیک قیامت به صغرا و کبرا در تفکر صدرایی، وی بر خلاف مدعای دکتر سروش، زمان وقوع قیامت کبرا را مبهم دانسته و صرفا به تحقق قیامت صغرا اشاره کرده است. در حقیقت، آنچه صدرالمتالهین به تحققش معتقد است (قیامت صغرا) مد نظر دکتر سروش نیست، و آنچه مراد دکتر سروش در مقالات شش گانه است (قیامت کبرا) مورد تایید صدرالمتالهین نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1953881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!