مطالعه مقاومت دارویی و اندیکس مقاومت در اشریشیا کلی های جدا شده از عفونت های ادراری و شناسایی ژن blaCTX-M1 در جدایه های تحت مطالعه با روش PCR در شهر تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
مصرف بی رویه آنتی بیوتیک های بتالاکتام منجر به ایجاد گروهی از آنزیم های بتالاکتامازی به نام بتالاکتامازهای طیف گسترده (ESBL) شده است. تولید این آنزیم ها سبب ایجاد مقاومت نسبت به سفالوسپورین های نسل سوم و هیدرولیز مونوباکتام ها می گردد .بیماری های عفونی و درمان آنها از مشکلات اساسی در زندگی بشری می باشند وعلیرغم گذشت سالیان متمادی از آغاز عصر شیمی درمانی ضدمیکروبی، در سراسر جهان مشکلات عدیده ای را ایجاد نموده است. این مطالعه جهت بررسی الگوهای حساسیت آنتی بیوتیکی و بررسی حضور ژن blaCTX-M-1 در ایزوله های اشریشیاکلی جداسازی شده از نمونه های بالینی در آزمایشگاه مرکزی شهر تبریز انجام شد.
روش کار
تعداد 100 ایزوله در طی یک ماه از آزمایشگاه مرکزی شهر تبریز جمع آوری گردید. ایزوله های اشریشیاکلی توسط تست های روتین باکتریولوژیک شناسایی و به روش Kirby-Bauer با استفاده از آنتی بیوتیک های آموکسی سیلین، سفتازیدیم، سفوتاکسیم، سیپروفلوکساسین، جنتامایسین، ایمی پنم و نیتروفورانتوئین آنتی بیوگرام گردیدند. تست تاییدی به روش دیسک ترکیبی (Combined disk test) انجام شد. در نهایت با استفاده از روش PCR ژن blaCTX-M-1 تحت بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 100 ایزوله اشریشیاکلی تعداد 17 ایزوله (17%) حاوی ژن blaCTX-M-1 بودند. همه ایزوله ها حساس به نیتروفورانتوئین و 79% ایزوله ها مقاوم به آموکسی سیلین و82% ایزوله ها ESBL مثبت بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر، ژن مولد بتالاکتاماز blaCTX-M-1 که تنها جزیی از خانواده بزرگ بتالاکتاماز وسیع الطیف می باشد، در 17% ایزوله های اشریشیاکلی شناسایی شد که این نتایج بیانگر وجود کلون های مولد دیگر ژن های بتالاکتاماز وسیع الطیف نیز می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!