مقایسه اثرات لاکتات کلسیم و پوترسین بر کیفیت پس از برداشت فلفل دلمه ای

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثر تیمار های پس از برداشت پوترسین و لاکتات کلسیم بر کیفیت انبارمانی میوه فلفل دلمه ای در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار، در آزمایشگاه فیزیولوژی پس از برداشت دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل غوطه وری میوه های فلفل دلمه ای به مدت 5 دقیقه در محلول های پوترسین با غلظت های 1 و 2 میلی مولار و اسپری با محلول های لاکتات کلسیم 2 و 3 میلی گرم در لیتر بودند و از غوطه ور کردن میوه ها در آب مقطر، به عنوان شاهد استفاده شد. سپس میوه ها به انبار سرد با دما ی 8±1 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 90±5 درصد منتقل شدند. پارامترهای درصد کاهش وزن، شدت پوسیدگی، میزان کلروفیل کل، میزان فعالیت آنزیم پراکسیداز، میزان فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز، میزان اسید آسکوربیک و نشت یونی در پایان 33 روز انبارمانی اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد میوه های تیمار شده با پوترسین 2 میلی مولار درصد کاهش وزن، شدت پوسیدگی و نشت یونی کمتری داشتند و میزان کلروفیل کل، فعالیت آنزیم پراکسیداز، فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز و اسید آسکوربیک در آن ها بیشتر بود. به طور کلی تیمار پوترسین 2 میلی مولار بهترین تیمار به لحاظ حفظ خصوصیات کیفی و فیزیولوژیکی میوه ها بود. با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از این پوشش خوراکی برای افزایش عمر انبارمانی میوه فلفل دلمه ای قابل توصیه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
973 تا 979
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!