بررسی حفظ حیات سلولهای لیگامان پریودنتال دندانهای گوسفند بر حسب زمان ها و محیط های نگهدارنده متفاوت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیرون افتادن دندان (Avulsion) یک صدمه جدی به دندان هاست. دندان خارج شده فورا باید در ساکت دندانی ریپلنت شود، وگرنه باید زمان خارج دهانی با قرار دادن دندان در یک محیط نگهدارنده مناسب کم شود. محیط نگهدارنده و زمان خارج دهانی 2 فاکتور مهم در موفقیت ان می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه توانایی چند محیط نگهدارنده شامل αMEM، DMEM، HBSS و نعنا در جهت حفظ حیات سلول های لیگامان پریودنتال می باشد که بر روی دندان های گوسفند انجام می گیرد تا بتوانیم یک محیط مناسب را ارائه دهیم.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مطالعه آزمایشگاهی می باشد که سلول های DPL از 124 دندان گوسفند جمع آوری شدند و در 4 محیط MEM ، DMEM، HBSS وعرق نعنا (بر اساس خواص دارویی و استفاده از عرق نعنا در طب سنتی) برای 6 بازه زمانی 96،72،48،24،6،2 ساعت طراحی شده بودند قرار گرفتند. یک زمان صفر به عنوان گروه کنترل مثبت و یک محیط خشک برای هر بازه زمانی به عنوان گروه کنترل منفی در نظر گرفته شد. پس از گذشت زمان های مربوطه لوله ها به مدت 10 دقیقه با دور 2000 G سانتریفیوژ شده و سلول های ته نشین شده درون محلول کلاژناز نوع یک + دیسپاز قرار گرفتند، سپس یک ساعت در انکوباتور با دمای C° 37 و رطوبت 5% گذاشته شدند، پس از آن سوسپانسیون سلولی را درون بافر PBS حل کرده و حیات سلول ها را با رنگ آمیزی تریپان بلو روی لام نئوبار و در زیر میکروسکوپ با بزرگ نمایی 200X بررسی کردیم، نتایج به وسیله آنالیز آماری با روش 2 -way ANOVA با نرم افزاراماریv 15 SPSSورژن بررسی شد.
نتایج
آزمون های آماری حاکی از اختلاف معنی دار بین گروه ها ی بین مطالعه بودند. (05/0P<) αMEM با متوسط میانگین 90% بهترین و عرق نعنا قبل از گروه های کنترل منفی با متوسط میانگین 22/52% بدترین محیط آزمایش بودند.
نتیجه گیری
محیط نگهدارنده αMEM یک محیط ایده ال جهت حفظ حیات سلول های لیگامان پریودنتال تا زمان 96 ساعت بود و پس از آن به ترتیب DMEM، HBSS و عرق نعنا قرار گرفتند. زمان تاثیر منفی بر روی حیات سلول های PDL گذاشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1083 تا 1090
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!