اعتباریابی و رواسازی آزمون حساسیت گوارشی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم روده تحریک پذیر، یک اختلال عملکردی است که وابسته به بیماری اندامی نیست و ناراحتی شکمی مزمن همراه با عادات روده ای نابهنجار به شمار می رود. هدف پژوهش حاضر انطباق و بررسی شاخص های روان سنجی آزمون حساسیت گوارشی بوده است. آزمون حساسیت گوارشی شاخص خودگزارشی سودمندی برای سنجش اضطراب وابسته به دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر است.
روش
جدول مورگان، 242 دانشجوی مقطع کارشناسی به عنوان آزمودنی های پژوهش با روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 15 گویه ای حساسیت گوارشی بود که برای اندازه گیری نگرانی ویژه گوارشی استفاده می شود. با توجه به این که درحال حاضر نسخه ایرانی این پرسشنامه وجود ندارد، در مطالعه ی حاضر این پرسشنامه به فارسی ترجمه و روایی و پایایی آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
نتایج
در این مطالعه، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه ی حساسیت گوارشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که نسخه فارسی این پرسشنامه مشابه نسخه اصلی ساختار تک عاملی داشت. همچنین نتایج مشخص ساخت این پرسشنامه ضریب پایایی بالایی دارد (آلفای کرونباخ = 0.93).
بحث و نتیجه گیری
بطور کلی یافته های پژوهش نشان داد که ابزار حساسیت گوارشی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و برای اجرا در نمونه ی ایرانی مناسب است.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!