طراحی مقدماتی سناریوهای مربوط به بی وفایی عاطفی و جنسی : بررسی ساختار عاملی و همسانی درونی آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف پژوهش حاضر طراحی سناریوهای مربوط به بی وفایی عاطفی و جنسی و تعیین ساختار عاملی و همسانی درونی آن در نمونه ای از دانشجویان و کارکنان ایرانی بود.
روش
104 نفر مرد و 96 نفر زن با میانگین سنی 19 تا 30 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته و سناریوها از جمله ابزارهای این تحقیق به شمار می آیند. برای ساخت و اعتبار یابی سناریوها، نخست سناریوهای خارجی مرتبط با الگوهای تحقیق ترجمه شد. در گام دوم با مصاحبه ی نمونه های عادی و نمونه های مراجعه کننده برای طلاق، زمینه ها و موضوع های مرتبط با حسادت در فرهنگ ایرانی مشخص شد. در گام بعدی با کمک چند تن از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، سناریوها مورد بازینی و ترمیم قرار گرفتند و در نهایت با اجرای آزمایشی در یک گروه مقدماتی از نمونه های مشابه با نمونه های اولیه، موضوع های مرتبط با حسادت، مجددا مورد نقد و اصلاح قرار گرفتند.
نتایج
در این تحقیق 7 سناریو به دست آمد که در هر سناریو به شکل جداگانه، حسادت عاطفی و جنسی مورد سنجش قرار گرفت و بر اساس الگوی لیکرتی از عدم آشفتگی (صفر) تا آشفتگی خیلی زیاد (هفت)، قابل پاسخ گویی بودند. یافته های تحلیل عامل اکتشافی، دو عامل حسادت جنسی و حسادت عاطفی را نشان داد و یافته های تحلیل عاملی تاییدی حاکی از برازندگی مناسب این مدل بود. دامنه ی همبستگی های سناریوها از 0.15 تا 0.75 متغیر بود که همگی معنادار به دست آمد و حاکی از همسانی درونی مناسب این ابزار بود.
بحث و نتیجه گیری
سناریوهای مربوط به بی وفایی عاطفی و جنسی از ساختار عاملی و همسانی درونی مناسبی برخوردار است. هرچند زمینه اولیه به کارگیری آن در نمونه های ایرانی فراهم شده، اما پژوهش های گسترده تر باید امکان به کارگیری دقیق تر آن را نمایان سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!