همانندی ها و نا همانندی های جنسی در حسادت: مقایسه مردان و زنان در پاسخ به بی وفایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت های جنسیت در مورد حسادت میان مردان و زنان می باشد. فرض شده است که مردان بیشتر از بی وفایی جنسی، و زنان از بی وفایی عاطفی بیشتر آشفته می شوند.
روش
به منظور وارسی سئوال های تحقیق، نمونه هایی از دانشجویان و فرهنگیان استان گلستان برگزیده شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر، در برگیرنده کلیه زنان و مردان مجرد و متاهلی بود که در شهرستان گرگان در فاصله سنی 19 تا 30 سال قرار داشتند. نمونه پژوهش این تحقیق شامل دو گروه بود: مردان و زنانی که از بین دانشجویان مجرد دانشگاه گرگان و مردان و زنانی که از بین کارکنان متاهل آموزش و پرورش که متناسب با سن و جنس افراد مجرد به صورت خوشه ایانتخاب شدند. در این تحقیق تعداد 200 شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 104 مرد(56 نفر مجرد و 48 نفر متاهل) و96 زن (33 نفر مجرد و 63 نفر متاهل) بوده اند. ابزارهای تحقیق حاضر شامل دو قسمت است: 1) پرسش نامه محقق ساخته در مورد ویژگی های جمعیت شناختی نمونه ها شامل: متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تاهل و تجرد، طول مدت آن، میزان تحصیلات، مکان زندگی، مشخصات همسر 2) سناریوها، که منطبق با تحقیقات خارجی و سوال های مرتبط با آنها ارائه شده است. برای انطباق آن با شرایط جامعه ایران و رعایت جنبه های فرهنگی، با رجوع به مردان و زنان در دادگاه های خانواده و محیط عمومی، موارد مورد نظر بی وفایی عاطفی و جنسی در شرایط فرهنگ ایران تدقیق و ترمیم شده است.
نتایج
پس از اجرای ابزارهای یاد شده در مورد شرکت کننده ها، داده های تحقیق بر اساس آزمون تحلیل واریانس چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. خلاصه نتایج به دست آمده نشان داده است که در بخشی از سناریوها، مردان بیشتر از بی وفایی جنسی و زنان بیشتر از بی وفایی عاطفی رنج می برده اند.
بحث و نتیجه گیری
در رابطه با بی وفایی جنسی و عاطفی، تفاوت های جنسی بین زنان و مردان وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!