بررسی عملکرد و دقت حسگرهای تلفن همراه در کاربرد واقعیت افزوده

پیام:
چکیده:
امروزه به دلیل پیشرفت های اخیر در صنعت سخت افزار تلفن های همراه نظیر افزایش قدرت پردازش و دارا بودن حسگرهای مختلف نظیر GPS، شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، دوربین و صفحه نمایش تلفن همراه، فناوری واقعیت افزوده در اختیار توسعه دهندگان و کاربران قرار گرفته است. پارامترهای توجیه خارجی دوربین برای ثبت سه بعدی در واقعیت افزوده و ردیابی مورد نیاز هستند. می توان با استفاده از حسگرهای تعبیه شده در تلفن های همراه به این پارامترها دست یافت. بنابراین بررسی نوع حسگر، عملکرد و دقت آن ها ضروری است. هدف این مقاله بررسی نحوه عملکرد و دقت انواع حسگرهای موجود در تلفن همراه هوشمند در کاربردها و برنامه های مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده است. بدین منظور دو تلفن همراه هوشمند Samsung Galaxy S4 و iPhone4 مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان می دهد شتاب سنج های گوشی IPhone 4 بهتر از گوشی Samsung S4 هستند، درحالی که ژیروسکوپ ضعیف تری دارند. هم چنین Samsung S4 اعوجاج شعاعی کمتری نسبت به iPhone 4 دارد و امکان اصلاح آن با روندی خطی وجود دارد. دقت GPS به وضعیت سیگنال ها از ماهواره ها دارد و در بهترین حالت دقت آن 10-20 متر است. میانگین خطای قطب نما حدودا 10 درجه در محوطه های باز و تا 30 درجه در مجاورت ساختمان های بلند است. مقادیر دریفت ژیروسکوپ درحدود 3 تا 4 درجه بر ثانیه هستند و به تدریج با مرور زمان افزایش می یابند. هم چنین همان طور که موردانتظار است، مقادیر Heading برای نواحی با ساختمان های بلند دقت کمتری دارد. به طور کلی انتخاب حسگر مناسب به کاربرد و خدمات تلفن همراه بستگی دارد. هم چنین در نهایت تغییرات در دو نسخه اخیر این دو سیستم عامل شامل Samsung Galaxy S9 و iPhone8 مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!