مقایسه تاثیر تیمارهای فیزیکی و شیمیایی بر کنترل پوسیدگی، خواص کیفی و برخی فلاونوئیدهای میوه پرتقال تامسون ناول در انبار سرد

پیام:
چکیده:
پوسیدگی ناشی از کپک های سبز و آبی یکی از دلایل اصلی فساد پرتقال تامسون می باشد و می تواند تبدیل به یک عامل محدود کننده در انبارمانی میوه ها گردد.هدف این مطالعه بررسی تاثیر تیمارهای واکس، آب گرم، کلرید کلسیم و تیمار قارچ کش تجاری تکتو‏60 بر پوسیدگی، از طریق القای بیوسنتز ترکیبات فلاونوئیدی و در‏نتیجه حفظ کیفیت پس‏از برداشت میوه ‏های پرتقال تامسون ‏ناول (سالم، زخم شده و آلوده شده با قارچ پنی‏سیلیوم) بود. میوه ‏ها به مدت سه ماه در انبار سرد با دمای 5 تا 7 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی حدود 75 تا 90 درصد نگه‏داری شد. کاهش وزن در میوه های واکس‏ خورده کمتر از سایر تیمارها بود. میوه‏های زخم‏شده و آلوده‏سازی شده شانس زیادی برای بقا نداشتند، تنها تیمارهای تکتو‏60 و آب‏گرم توانستند پوسیدگی میوه‏های زخم و آلوده را به‏طور معنی داری کاهش دهند. در مقابل هیچ یک از تیمارها در‏کنترل پوسیدگی میوه‏ های بدون‏ زخم اختلاف نداشتند. میزان فنل‏ کل پوست و گوشت میوه در دوره انبارداری کاهش یافت. مقدار هسپریدین پوست نیز در تیمار واکس بریتکس 1050 میکرو‏گرم بر گرم عصاره بود. بیشترین مقدار اسکوپارون پوست و گوشت میوه به‏ترتیب در تیمار آب‏ داغ (9/100 میکروگرم بر گرم عصاره) و تیمار کلسیم‏+‏زخم (71/64 میکروگرم بر گرم عصاره) بود. کاربرد تیمارهای تکتو 60 و آب گرم می تواند پوسیدگی میوه‏های زخم و آلوده را کاهش دهد. تیمارها در کنترل پوسیدگی میوه‏های بدون زخم تفاوتی نداشتند که این موضوع اهمیت جلوگیری از آسیب مکانیکی به میوه در مرحله قبل از برداشت و زمان جابجایی را نشان می‏دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!