تبیین رابطه بین حکمرانی خوب و ابعاد توانمند سازی ساختاری در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نگره حکمرانی خوب با پافشاری بر شفاف بودن داده ها و پشتیبانی از اطلاعات درون سازمانی در بسترهای سازمانی بین مدیریت و کارکنان از پایانه های دهه 1990 پیشباز شد. توانمندسازی ساختاری نیز در پی تواناسازی کارکنان با دردست داشتن اطلاعات سودمند گستره کاری عمل می کند.
هدف
تبیین رابطه بین حکمرانی خوب و توانمند سازی ساختاری در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مواد و روش ها
پژوهش از بابت هدف، کاربردی و از روش توصیفی_پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایحجم نمونه 282نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد 23 سوالی توانمندسازی سازمانی راشل و وندی (2003) و پرسشنامه 35 سوالی حکمرانی خوب مقیمی و رمضان(1390) است. پایایی پرسش های پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای متغیر توانمندساختاری 735/0 و برای متغیر حکمرانی خوب 723/0 و روایی سوالات پرسشنامه به روش روایی محتوا و با کسب نظر خبرگان تایید شد. برای واکاوی اطلاعات گرد آوری شده از روش تحلیل مسیر توسط نرم افزار آماری LISREL 56/8 برای سنجش ارتباط علی و معلولی بین متغیرها استفاده شد .
نتایج
نتایج پژوهش نشان داد که بین حکمرانی خوب و ابعاد توانمندسازی ساختاری در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و حکمرانی خوب به میزان 77/0، 69/0 و 83/0 و در سطح معنی داری مناسب، تبیین کننده مولفه های توانمند سازی ساختاری ،یعنی چارچوب ساختاری پویا، کنترل تصمیمات سازمان و تسهیم اطلاعات است.
نتیجه گیری
حکمرانی خوب و توانمندسازی سازمان در یک جهت و همسو هستند، به طوری که با پیشرفت شیوه حکمرانی خوب، مولفه های توانمندسازی ساختاری نیز ارتقاء پیدا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1954864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!