بررسی شیوع رفتارهای پرخطر در دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان رودان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
مصرف موادمخدر، مشروبات الکلی و تماس جنسی غیرمتعارف از جمله رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی جوامع انسانی در عصر نوین می باشد که علاوه بر مشکلات بهداشتی متعدد، بنیان های فرهنگی اجتماعی جوامع را نیز با خطر مواجه می سازد و متاسفانه جوانان پرخطرترین و آسیب پذیرترین گروه ها برای گرایش به این رفتارها می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع این رفتارها در دانشجویان شهرستان رودان انجام شد.
روش ها
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان رودان که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تعداد نمونه 530 بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
یافته ها نشان داد شیوع مصرف مواد (مخدر، محرک، صنعتی، سنتی و...) 5/5 درصد (2/8 درصد پسران و 1/1 درصد در دختران) و مواد دخانی (سیگار، قلیان و تنباکو) 20 درصد (2/24 درصد در پسران و 4/16 درصد در دختران) می باشد. همچنین 5/10 درصد پسران و 9/2 درصد دختران سابقه تماس خارج از روابط زناشویی با جنس مخالف را در یک سال گذشته، تجربه کردند.
نتیجه گیری
این مطالعه ضرورت توجه بیشتر بر آسیب های اجتماعی از جمله رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف موادمخدر و دخانی در دانشجویان را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1955665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!