رتبه بندی شاخص های تاثیر گذار در پراکنش ذرات معلق در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
ذرات معلق به حدی در هوای تهران وجود دارند که در هیچ ایستگاهی نمیتوان استاندارد مربوطه را تایید شده دانست . هدف تحقیق رتبه بندی انواع شاخص های موثر در پراکنش ذرات معلق در شهر تهران می باشد . این تحقیق بصورت تحیق مروری و بوسیله داده های کتابخانه ای و اینترنت تهیه شده است . برای تست نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون Kolmogorov-Smirnov استفاده شده است .توزیع داده ها نرمال بوده است . روش آمار توصیفی فراوانی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است . وزن دهی عوامل در نرم افزار SPSS 19 و تعیین فراوانی ها انجام شده است. عدم بارندگی ، وارونگی ، وسایل نقلیه موتوری ، فصل ، وزش باد ، جهت جغرافیایی بیشترین عوامل موثر در این پراکنش هستند . وزن دهی عوامل در نرم افزار SPSS 19 و تعیین فراوانی هر یک از شاخص ها مشخص نمود که وسایل نقلیه موتوری و عدم بارندگی مهمترین عوامل در تشدید آلودگی ذرات معلق در شهر تهران می باشند . در رتبه دوم جهت جغرافیایی مهمترین عامل پراکنش این ذرات است . در رتبه سوم وزش باد و در رتبه چهارم پایداری یا ناپایداری شرایط جوی ، شرایط سینوپتیک و نوع کاربری عوامل مهم در پراکنش ذرات معلق می باشند. در رتبه پنجم وارونگی دما مهمترین عامل در پراکنش است . همچنین 40 درصد از تحقیق ها مهمترین عامل پراکنش ذرات معلق را وسایل نقلیه موتوری 20 درصد جهت جغرافیایی 17 درصد وزش باد 13 درصد پایداری یا ناپایدرای جوی ، سینوپتیک و نوع کاربری 10 درصد وارونگی دمایی را معرفی کرده اند. بر اساس بررسی ادبیات موضوع بارش و رطوبت نسبی ، فاصله از بزرگراه ، دید افقی ، کاهش ارتفاع تاثیر معکوس ولی دما و سرعت باد ، وسایل نقلیه موتوری ، ریزگردها ، ترافیک خیابان ، سرمایش ، پایداری جوی ، وارونگی دمایی افزایش فشار و افزایش فضای داخل ساختمان تاثیر مستقیم بر روی میزان غلظت ذرات دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!