مدل سازی وارون داده های ژئوفیزیکی و پتانسیل یابی سرب و روی اره گیجه رباط خمین استان مرکزی با استفاده از تلفیق اطلاعات اکتشافی در سامانه اطلاعات مکانی (GIS)

پیام:
چکیده:
در کانسار سرب و روی اره گیجه رباط خمین فعالیت های اکتشافی به دو روش غیرمستقیم و مستقیم در دو مرحله انجام شده است. در پژوهش حاضر ابتدا براساس اطلاعات اکتشافی مرحله اول یعنی داده های ژئوفیزیکی برداشت مستطیلی، عیارسنجی اکتشافات سطحی و اطلاعات زمین شناسی، با استفاده از روش دانش محور منطق فازی، مناطق امیدبخش مورد شناسایی قرار گرفت. برای دستیابی به این هدف، لایه های شاهد منطقه شامل داده های ژئوفیزیکی، گسل، ژئوشیمی و زمین شناسی در محیط نرم افزار ArcGIS تلفیق شد. برای وزن دهی و اولویت بندی لایه های اکتشافی، از میان روش های مختلف تصمیم گیری چندمعیاره، روش شباهت به گزینه ایده آل فازی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تشکیل نمودار سلسله مراتبی نیز از روش دلفی (Delphi) استفاده شد و در این راستا چهار معیار اصلی دقت و قابلیت اطمینان نتایج، زمان و هزینه عملیات، تعداد داده ها و تفسیر نتایج، مد نظر قرار گرفت. در نهایت پس از رتبه بندی لایه های اطلاعاتی و براساس اولویت بندی آن ها، نقشه مناطق امیدبخش ماده معدنی با استفاده از روش مجموع وزن ها تهیه شد. سپس اکتشافات ژئوفیزیک عمقی منطقه به روش های مقاومت ویژه و قطبش القایی، از طریق تعیین میزان همبستگی خطی بین داده های ژئوفیزیکی بعد از مدل سازی وارون هموار با داده های عیارسنجی گمانه های اکتشافی عمیق (مرحله دوم عملیات اکتشاف) منطبق بر پروفیل های ژئوفیزیکی، اعتبارسنجی شد. در پایان براساس داده های عیارسنجی گمانه های موجود، صحت رویکرد پتانسیل یابی سرب و روی با درجه اعتباری در حدود 56 درصد، اعتبارسنجی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!