مقایسه روش های مختلف طبقه بندی نظارت شده با نگاه ویژه به کارآیی آن ها در مطالعات زمین شناسی: مطالعه موردی در منطقه اسکوق، آذربایجان شرقی

پیام:
چکیده:
محدوده ی مورد مطالعه ی اسکوق در غرب کمربند چین خورده البرز-آذربایجان و شهرستان میانه واقع شده است. سنگ های غالب در این منطقه شامل سنگ های آتشفشانی و آتشفشانی – رسوبی با سن ائوسن – الیگوسن بوده که قسمت اعظم منطقه را پوشانده است. هم چنین توده های نفوذی الیگوسن پسین با ترکیب حدواسط، واحدهای سنگی منطقه را قطع کرده اند. کانی زایی فلزی عموما شامل مس و منگنز در محدوده اسکوق اغلب در سنگ های آتشفشانی و آتشفشانی – رسوبی ائوسن رخ داده است. تصاویر ماهواره ایSentinel2 و Landsat8به منظور انجام روش های مختلف طبقه بندی نظارت شده، و تهیه نقشه زمین شناسی در این پژوهش استفاده شده است. در این مطالعه پس از انجام پیش پردازش های لازم به طبقه بندی نظارت شده تصاویر با روش های مختلف انجام شد و در نهایت با انجام مطالعات میدانی بهترین روش بر اساس شواهد زمین شناسی انتخاب شد. در نهایت پس از محاسبه ماتریس خطا، میزان صحت داده ها، ضریب کاپا و با مقایسه با نمونه های شاهد و نمونه برداری ها و مقاطع نازک زمین شناسی به اعتبارسنجی روش ها پرداخته شد. پس از نمونه برداری ها و تجزیه های آماری، مشخص شد که روش نقشه برداری زاویه طیفی بهترین تطابق را با واحدهای زمین شناسی منطقه نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!