ارزیابی تغییرات میزان جنبایی با برآورد و مقایسه نرخ گشتاور لرزه ای، زمین شناسی و ژئودتیک در تکه های گسل اردکول (خاور ایران)

پیام:
چکیده:
گسل اردکول به طول 125 کیلومتر با سازوکار امتدادلغز راست گرد در بخش شمال زمین درز سیستان جای دارد. این گسل در 10/05/1997 زمین لرزه ای به بزرگی 3/7 Mw را در منطقه موجب شد و دراز ترین دگرریختی همراه با زمین لرزه را سده های اخیر ایران موجب گشت. مقایسه مقادیر گشتاور لرزه ای، زمین شناسی و ژئودتیک نشان می دهد که تغییرات مقادیر نرخ گشتاور ارتباط مستقیمی با طول گسل دارند به نحوی که هرچه میزان طول گسل افزایش پیدا کند میزان گشتاور آن نیز افزایش یافته و در نتیجه میزان انرژی بالاتری را آزاد می کند. بررسی نرخ تغییرات گشتاور گسل اردکول نشان می دهد که میزان آزاد شدن انرژی در بخش شمالی نسبت به بخش جنوبی بیش تر است این بدان معنا است که در تکه های شمالی تعداد زمین لرزه های بیش تری روی داده و در نتیجه تعداد سرشاخه های فعال گسل در این بخش بیش تر بوده است. به طور کل میزان گشتاور گسل اردکول از شمال به جنوب در حال کاهش بوده و درنتیجه در بخش جنوبی انرژی بیش تر ذخیره شده و یا صرف دگرشکلی شده است بنابراین تکه های جنوبی نسبت به تکه شمالی درخطر بروز زمین لرزه قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!