اثر هشت هفته تمرین هوازی و تناوبی بر IGF-1 و پروفایل لیپیدی در مردان سالمند

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افزایش نیم رخ لیپیدی و عامل رشد شبه انسولینی یکی از عوامل خطرزا در دوران سالمندی است. افزایش یا کاهش عامل رشد شبه انسولینی سرم می تواند به عنوان عاملی در جهت تقویت و یا کاهش عملکرد دستگاه قلبی عروقی محسوب شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر هشت هفته تمرین هوازی و تناوبی بر IGF-1 و پروفایل لیپیدی در مردان سالمند بود.
مواد و روش ها
تعداد 30 نفر از افراد سالمند با دامنه سنی 70-55 سال به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. افراد با توجه به گروهی که داشتند، در برنامه تناوبی شدید در هر جلسه دو زمان 10 دقیقه ای (15 ثانیه فعالیت با 100 درصد درون ده اوج توان و 15 ثانیه استراحت غیرفعال و 4 دقیقه استراحت بین دو نوبت 10 دقیقه ای) و تداومی (20 الی 25 دقیقه تمرین طولانی با شدت متوسط) به مدت هشت هفته تمرین نمودند. نمونه های خونی به منظور ارزیابی IGF-1 و پروفایل لیپیدی جمع آوری شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون تحلیل واریانس یک سویه و از آزمون تعقیبی Tukey جهت تعیین محل تفاوت استفاده شد. کلیه تحلیل های آماری در سطح (0/05p<) انجام گردید.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد مقدار IGF-1 در هر دو گروه تمرینی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی دار داشته است (0/05>p) ولی این تغییرات بین گروه های تمرینی تغییر معنی داری نداشت (0/05<p). همچنین تمرینات ورزشی باعث کاهش معنی دار LDL و TG و افزایش معنی دار در HDL شد (0/05> p).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این پژوهش، به نظر می رسد 8 هفته تمرین هوازی و تناوبی با کاهش IGF-1، LDL و TG و افزایش HDL بر نحوه عملکرد دستگاه قلبی عروقی اثر مفیدی داشته و از بروز بیماری های قلبی و عروقی در سالمندان جلوگیری می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!