بررسی اهداف و انگیزه استفاده دانشجویان از شبکه های مجازی( فیس بوک ، تلگرام ، اینستا گرام) در دانشجویان علوم پزشکی بابل در سال 96-97

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بی شک اینترنت پیشتاز انقلاب صنعتی جدید است. بر اساس آمار وب سایت Statista در سال 2017، 46/2 میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کنند که معادل 71% از کسانی است که به اینترنت دسترسی دارند. همچنین بر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد سال 1397، 66% از مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی مجازی می باشند. مشخص شدن آنکه چه تعداد از دانشجویان و علت و انگیزه آنان از استفاده شبکه های اجتماعی برای جوامع علمی به شدت اهمیت دارد. لذا این مطالعه تلاش نموده است تا هدف و انگیزه دانشجویان که قشر اصلی استفاده کننده از این شبکه ها هستند را موردبررسی قرار دهد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است که تعداد از دانشجویان به صورت سهمیه ای انتخاب شده بودند، در آن شرکت کردند. اطلاعات موردنیاز در این مطالعه از طریق پرسشنامه ی گلنار ، بالکی و کاک یر که پایایی و روایی آن در مقاله انگیزه استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی ( شهاب مرادی و همکاران) طبق ضریب آلفای کرنباخ91/0 به دست آمده، جمع آوری می گردد. پرسشنامه توسط پژوهشگران بین دانشجویان توزیع گردید و داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت.
یافته ها
یافته های این پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل به میزان 78/98% از شبکه های مجازی استفاده می کنند. اولین انگیزه دانشجویان از عضویت در این شبکه ها خود افشاگری با19.11% است. دومین انگیزه، غوطه ور شدن در این شبکه ها با 04/19% درصد؛ سومین انگیزه،جستجوی اطلاعات با 27/18%درصد؛ چهارمین انگیزه، وقت گذرانی با 13/18%درصد؛ پنجمین انگیزه، حفظ روابط با 34/10% درصد؛ ششمین انگیزه، بهبود وضعیت فردی با 3/8% درصد و هفتمین انگیزه، سرگرمی با 55/7% درصد است.
نتیجه گیری
با توجه به نوظهور بودن این شبکه ها و افزایش روزافزون استفاده از شبکه های مجازی در بین جوانان توصیه می شود که مسئولین با اتخاذ راهکارهایی جوانان را نسبت به پیامدهای منفی این شبکه ها آگاه کنند همچنین فضایی فراهم سازند تا جوانان برای مقاصد اقتصادی و گردهمایی های علمی از این شبکه ها استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1957692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!