بررسی شاخص های تن سنجی نوزادان ترم متولد شده در شهرستان تربت حیدریه و مقایسه آن با استانداردهای جهانی در سال های 97-1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه ویژگی های تن سنجی در زمان تولد منجر به شناسایی نوزادان با رشد غیر طبیعی داخل رحمی و ارائه سریع مراقبت های مطلوب برای نوزادان در معرض خطر عوارض بعد از تولد می گردد. هدف از مطالعه ی حاضر تعیین شاخص های تن سنجی نوزادان ترم متولد شده در شهرستان تربت حیدریه و مقایسه ی آن با استانداردهای WHO و CDC در سال های 97-1396 می باشد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی 200 نوزاد ترم سالم متولد شده در بیمارستان آموزشی نهم دی شهر تربت حیدریه در سال 97-1396 وارد مطالعه شدند. ارتفاع رحم و دور شکم مادر قبل از زایمان و ویژگی های تن سنجی نوزاد مانند وزن هنگام تولد، قد، دور سر و سینه طی 24 ساعت بعد از زایمان با استفاده از تکنیک های استاندارد اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss ویرایش16 انجام شد.
نتایج
بر اساس یافته ها ، میانگین وزن دختران کمتر از میانگین WHO و CDC بود(0/05>P). در پسران نیز میانگین وزن به طور معنی داری کمتر از صدک 50 CDC گزارش شد(0/001=p). برخلاف این یافته ها میانگین قد دختران و پسران به طور معناداری بیشتر از میانگین WHO و CDC بود(0/05>P). دور سر دختران و پسران تفاوتی با مقادیر WHO نداشت(0/05<P)، اما به طور معناداری کمتر از مقادیر CDC بود(0/001=P). ارتباط معنی داری بین تمام شاخص های تن سنجی با سن بارداری، ارتفاع رحم و دورشکم مادر وجود داشت(0/05>P). همچنین میانگین فاصله از زایمان قبل ارتباط معکوسی با دو شاخص قد(0/021=P) و دورسر (0/037=P) نوزادان داشت.
نتیجه گیری
میانگین وزن و دور سر هنگام تولد نوزادان دو جنس از مقادیر گزارش شده توسط CDC و میانگین وزن دختران و دور سر هر دو جنس از پارامترهای گزارش شده توسط WHOکمتر بود. با اینحال، نوزادان این جمعیت نسبت به شاخصهای WHO و CDC بلند قدتر بودند. انجام مطالعات مشابه در دیگر مناطق کشور و بررسی دیگر عوامل احتمالی مرتبط با این شاخص ها پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!