یافته های اولتراسونوگرافی کبد در یک گله گوسفند مبتلا به فاسیولوز مزمن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
فاسیولاهپاتیکا گونه ای از ترماتودهایی است که عمدتا بر کبد گوسفندان تاثیر گذاشته و این دام ها به طور اتفاقی با خوردن گیاهان یا مواد آشامیدنی آلوده به متاسرکر این انگل مبتلا می شوند. این انگل ها با تخریب بافت های کبدی و مجاری صفراوی می توانند باعث خسارات اقتصادی زیادی شوند.
هدف
هدف از این مطالعه ارزیابی نقش تشخیصی اولتراسونوگرافی در فاسیولوز کبدی گوسفندان و ارائه نماهای اولتراسونوگرافی فاسیولوز در کبد می باشد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی-توصیفی، 256 راس گوسفند از نژاد ماکویی شامل 130 راس گوسفند نر (8/50 درصد) و 126 راس گوسفند ماده (2/49 درصد) که با آزمایشات شناورسازی مدفوع و دیدن تخم انگل ها و آزمایشات الایزا وجود بیماری فاسیولیاز در آنها تایید شده بود به بخش رادیولوژی و سونوگرافی ارجاع شده و تحت سونوگرافی داپلر قرار گرفتند. میانگین سن گوسفندهای مورد مطالعه 1/2 سال ( حداقل سن 7 ماه و حداکثر سن 6 سال) بود. داده ها پس ازجمع آوری با نرم افزار آماری SPSS (ویراست 5/11) پردازش گردیدند و آزمون آماری مورد استفاده نیز آزمون آماری کای اسکوئر بود. P کمتر از 05/0 معنی دار در نظرگرفته شد.
نتایج
در نتایج به دست آمده 6/55 درصد از گوسفندان آسیت در محوطه شکمی داشته و به ترتیب 7/5 درصد، 3/11 درصد و 8/4 درصد از آنها ابتلای مجاری صفراوی،کیسه صفرا و ابتلای همزمان کبد و مجاری صفراوی داشتند و در 6/22 درصد گوسفندها هیچ یافته غیر عادی در سونوگرافی دیده نشد. شایع ترین محل آسیب، بخش خلفی لوب راست کبد بود. بین محل درگیری، سن و جنس بیماران تفاوت آماری معنی داری به دست نیامد.
نتیجه گیری نهایی: بر اساس این مطالعه اولتراسونوگرافی می تواند نقش مهمی در تشخیص و پیگیری درمان فاسیولوز گوسفندی داشته باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
37 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!