ساخت نانوذرات آلبومین بارگذاری شده با مهارکننده GSK3β و بررسی اثر آن بر زیستایی سل لاین سرطان سینه MCF-7

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
در این مطالعه به سنتز نانو ذرات آلبومینی به ‏عنوان حامل7-برومو ایندیروبین 3 مونوگزیم (7-BIO ) که یک مهارکننده ی قوی آنزیم گلیکوژن سنتاز کیناز ( GSK-3β ) و دارای اثرات ضد توموری است و به‏دلیل حلالیت و جذب پایین و سمت گوارشی، امکان استفاده بالینی با محدودیت رو به‫رو خواهد بود، مبادرت شد.
مواد و روش‫ ها
 با استفاده از غلظت‫های اولیه‫ی متفاوت آلبومین سنتز نانو ذراتی انجام و اندازه آن‫ها با میکروسکوپ الکترونی آزمون شد. پس از کونژوگاسیون ذرات با 7-BIO و تیمار سلول‫های سرطانی ، زیستایی و وجود آپوپتوزیس سلولی با استفاده از آزمون MTT و آکریدین اورنج و اتیدیوم بروماید سنجش شدند. اثر بخشی و فعالیت 7-BIO نیز با بررسی میزان فسفریلاسیون GSK-3β به‏روش وسترن بلاتینگ آنالیز شد. نتایج آزمایش توسط آنالیز آماری One-Way ANOVA مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
آزمون سنتز نانو ذرات نشان داد که برای سنتز نانو ذرات نشان داد که در غلظت اولیه 10 میلی گرم در میلی لیتر آلبومین، نانوذراتی هموژن با قطر 7±42/89 نانومتر به‏دست می آیند. آزمون MTT نشان داد که نانوذرات بارگذاری شده با 7-BIO اثر سمیت بیشتری بر سلول های رده سرطانی MCF-7 در مقایسه با 7-BIO آزاد اعمال کرده ‏اند. رنگ آمیزی آکریدین اورنج و اتیدیوم بروماید سلول های تیمار شده با 7-BIO نیز حاکی از القای آپوپتوزیس بود. همچنین 7-BIO افزایش قابل رویتی در میزان فرم فسفریله GSK-3β در سلول های سرطان سینه ایجاد می‏کند.
نتیجه گیری
به‏این‏ترتیب نانوذرات آلبومین کونژوگه شده با مهارکننده GSK3β زیستایی سل لاین سرطان سینه MCF-7 را به‏طور قابل ملاحظه‏ای کاهش می‏دهند که می‏توانند به‏عنوان یک راه‫کار درمانی در آینده مورد آزمون قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
292 تا 309
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!