تاثیر موقعیت بلوک های بزرگ بر تحلیل پایداری شیروانی های مخلوط سنگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مواد مخلوط سنگی یا بیم راک ها مواد پیچیده زمین شناسی هستند که به عنوان یک ترکیب سنگی، شامل بلوک های قابل توجه ژئوتکنیکی درون یک ماتریس متصل شده با بافت ریزتر تعریف می شوند. شیروانی مخلوط سنگی از این مواد تشکیل می شود و معمولا در محیط های هوازده و کم عمق مشاهده می شود. برخی مشخصات بلوک ها که بر مقاومت مواد مخلوط سنگی تاثیر می گذارد شامل نسبت بلوک حجمی، جهت یافتگی و آرایش آن ها است که نقش مهمی بر پایداری شیروانی های مخلوط سنگی دارند. مطالعات گذشته نشان می دهد که ابعاد بلوک های موجود در مواد مخلوط سنگی معمولا از یک توزیع مشخص پیروی می کند و برای یک شیروانی به ارتفاعH ابعاد بلوک ها از 0/5 H تا 0/75 H 0/75 تغییر می کند. در این پژوهش، تاثیر موقعیت بلوک های بزرگ بر پایداری شیروانی های مخلوط سنگی با استفاده از مدل های عددی و فیزیکی مورد بررسی قرار گرفته است. بلوک هایی که ابعادی بزرگ تر از نصف ارتفاع شیروانی H 0/5 دارند به عنوان بلوک بزرگ لحاظ شده است. در این پژوهش، در ابتدا 30 مدل فیزیکی ایجاد شد و با استفاده از یک ماشین میز شیب دار مورد آزمایش قرار گرفت. این مدل ها توزیع ابعاد بلوک مشخص و نسبت بلوک حجمی معین با بلوک های بیضوی داشته اند. متغیر اصلی در این مدل ها، موقعیت بلوک های بزرگ بوده است که شامل سه دسته بخش پایین شیروانی، بخش بالای شیروانی و وضعیت تصادفی است. بر اساس نتایج آزمایش های انجام شده بر روی مدل های فیزیکی، 30 مدل عددی در مقیاس آزمایشگاهی با استفاده از روش اجزای محدود تولید شد. پس از مقایسه مدل های فیزیکی و عددی که تطابق خوبی نیز داشتند، مدل های عددی به مقیاس طبیعی توسعه داده شد. شیروانی های مخلوط سنگی تئوری که در این پژوهش بررسی شدند، نشان دادند که موقعیت بلوک های بزرگ اثر قابل توجهی بر پایداری این شیروانی ها دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
465 تا 477
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!