مقایسه ی تاثیر نوع خاک و فونداسیون سطحی بر عملکرد قاب های خمشی فولادی ویژه کوتاه مرتبه با لحاظ اندرکنش خاک - سازه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق، تاثیر تغییر نوع خاک، فونداسیون و ضریب اطمینان طراحی بر پاسخ لرزه ای ساختمان فولادی ارزیابی شده است. بدین منظور ساختمان پنج طبقه از نوع قاب خمشی ویژه واقع بر دو نوع خاک متفاوت (II و IV) درنظر گرفته شده است. دو نوع فونداسیون سطحی برای این ساختمان با ضرایب اطمینان 2، 3 و 4 در ظرفیت باربری طراحی گردیده اند. به منظور ارزیابی عملکرد مدلهای اجزا محدود، با لحاظ اندرکنش خاک فونداسیون سازه توسط نرم افزار اپنسیس ساخته شده است. این مدل ها تحت تحلیلهای استاتیکی و دینامیکی غیرخطی توسط هفت رکورد زلزله قرار گرفته و پاسخهای آنها با یکدیگر مقایسه گردیده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در قابهای خمشی واقع بر خاک نوع IV، سازه با فونداسیون منفرد، ظرفیت و برش پایه کمتری نسبت به سازه با فونداسیون نواری و مدل دارای تکیه گاه صلب دارد و ماکزیمم تغییرمکان نسبی بین طبقات در مدلهای با فونداسیون نواری بیشتر از مدلهای با فونداسیون منفرد و مدل دارای تکیه گاه صلب میباشد. بررسی اثر تغییر ضریب اطمینان طراحی فونداسیونها نشان میدهد که ظرفیت سازه ای، ماکزیمم برش پایه و ماکزیمم تغییرمکان نسبی طبقات در سازه با فونداسیون منفرد، با افزایش ضریب اطمینان، افزایش می یابد، اما این کمیت در سازه با فونداسیون نواری تاثیر چندانی ندارد. در قابهای خمشی واقع بر خاک نوع II، ضریب اطمینان طراحی و نوع فونداسیون تاثیر چندانی بر ظرفیت سازه و پاسخ دینامیکی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!