سکته مغزی از نگاه طب ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سکته مغزی پس از انفارکتوس میوکارد و سرطان از اصلی ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می شود. هدف مطالعه پیش رو توصیف و تبیین بیماری به نام سکته در طب سنتی ایرانی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کیفی که شامل دو بخش تئوریک و میدانی می باشد، منابع معتبر طب سنتی مانند کتاب الماء تالیف عبدالله بن محمد الازدی، بحرالجواهر تالیف محمد بن یوسف الهروی، القانون فی الطب تالیف ابن سینا، ذخیره خوارزمشاهی تالیف سیداسماعیل جرجانی، طب اکبری تالیف علی اکبر ارزانی، معالجات عقیلی و خلاصه الحکمه تالیف عقیلی خراسانی و اکسیر اعظم تالیف محمد اعظم خان چشتی به همراه برخی از منابع طب نوین شامل هاریسون، گایتون، آمینوف و مقالات معتبر علمی مندرج در ذیل عناوین سکته، خدر، فالج، لقوه و صرع مورد بررسی قرار گرفتند. به علاوه، در مقالات از واژگان کلیدی سکته مغزی، طب ایرانی، Traditional Medicine، Thrombosis Herbal Medicine و Stroke در بازه زمانی1900 تا 2018 در پایگاه های اطلاعاتی SID، Google Scholar، PubMed و Scopus استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به شکل آنالیز محتوا از نوع استقرایی انجام شد.
یافته ها
از دیدگاه طب ایرانی، سکته به دنبال انسداد مسیر حس و حرکت و مجاری مغز ایجاد می شود. دو عامل امتلایی و انقباضی می توانند منجر به بروز سکته گردند.
نتیجه گیری
علت سکته مغزی در طب سنتی ایرانی، انسداد تام و کامل در جریان روح نفسانی است و در طب رایج علت را به کاهش خون رسانی نسبت می دهند. در طب سنتی ایرانی، علت سکته یک انسداد است و این انسداد در منابع طب ایرانی حتما معادل سدشدن کامل فیزیکی نیست، بلکه می تواند معادل کندی و یا ایستایی حرکت باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!