تاثیر ابعاد شالوده بر عملکرد لرزه یی سازه های میان مرتبه با توجه به آثار اندرکنش دینامیکی خاک - پی - سازه و مقایسه با مدل مخروط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پی های سطحی از متداول ترین پی ها به عنوان تکیه گاه سازه های میان مرتبه در مناطق با خطر لرزه یی بالا هستند. پژوهش های اخیر نشان می دهند که اندرکنش دینامیکی خاک پی سازه می تواند در پاسخ لرزه یی سازه ها هنگام زلزله تاثیرگذار باشد. در پژوهش حاضر، یک سازه با قاب خمشی 14 طبقه مستقر بر شالوده ی سطحی با ابعاد متفاوت بر روی محیط خاک به صورت سه بعدی با نرم افزار آباکوس مدل سازی شده است. شرایط مرزی بی نهایت جهت مرزهای میدان آزاد و همچنین المان های تماسی جهت مدل سازی لغزش و جدایش میان فونداسیون و المان های خاک در نظر گرفته شده است. دقت مدل مخروط به عنوان یک روش تقریبی نسبت به مدل دقیق صحت سنجی شده است. نتایج نشان می دهند که اندازه ی شالوده بر خصوصیات دینامیکی و پاسخ لرزه یی ساختمان به دلیل اندرکنش میان خاک پی سازه تاثیرگذار است. مدل مخروط با دقت مهندسی مناسب، کاربردی بودن و سرعت تحلیل بالا قادر به ارزیابی سختی دینامیکی خاک تحت اثر پدیده ی اندرکنش خاک پی سازه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!