ارزیابی میزان پایداری و ناپایداری کناره و بستر رودخانه مسیل موچان (شهرستان آستانه - استان مرکزی)

پیام:
چکیده:
فرسایش بستر و کناره، تغییرات کانال رود و در نهایت آسیب پذیری کانال، مسئله ای اجتماعی، محیطی و اقتصادی است که اغلب خسارات جبرا ن ناپذیری را به ساکنان و تاسیسات حاشیه ی رودخانه وارد می سازد. در این تحقیق به منظور پیش بینی و ارزیابی میزان پایداری و ناپایداری کناره و بستر و شناسایی مناطقی با ریسک بالای آسیب پذیری کانال در رودخانه ی مسیل موچان، باز های از این رودخانه در حد فاصل روستاهای قلعه تا سرسختی به طول تقریبی 65/5 کیلومتر انتخاب شد. پس از مشاهدات میدانی، 8 مقطع در طول بازه ی مورد مطالعه انتخاب و نمونه برداری و اندازه گیری های موردنیاز صورت گرفت. با استفاده از داده های برداشت شده شامل مقدار دبی، تنش برشی مرزی و بحرانی، ضریب مانینگ، عرض کانال فعال، عرض دره، محاسبه ی مساحت پهنه های حفاظت شده و فاقد تولید رسوب در حوضه ی مورد مطالعه، محاسبه ی شیب کانال، عرض کانال در دبی لبالبی، عمق کانال در دبی لبالبی، عرض دبی سیلاب و مشخص کردن نوع رسوبات بستر، پارامترهای موردنیاز از جمله کلاس های خطر فرسایش کناره ای و فرسایش کانال در مدل رودخانه ای شوم، محاسبه و در نتیجه آسیب پذیری کانال در 8 مقطع رودخانه ی مسیل موچان انجام شد. نتایج نشان داد که تمامی مقاطع این رودخانه در معرض آسیب پذیری متوسط تا زیاد قرار دارد؛ مقاطع 1، 2، 3، 4 و 5 دارای ریسک آسیب پذیری متوسط است و مقاطع 6، 7 و 8 ریسک آسیب پذیری بالایی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!