تاثیر بسته بندی فعال میکروبی بر کیفیت پس از برداشت میوه توت فرنگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ببسته بندی با خاصیت ضد میکروبی یکی از مهم ترین کاربردهای بسته بندی فعال است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بسته بندی فعال ضد میکروبی بر کیفیت پس از برداشت میوه توت فرنگی رقم کامارزا انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 نوع بسته بندی میوه شامل شاهد بدون تلقیح قارچ، شاهد با تلقیح قارچ، و بسته بندی شده با غلظت 12 و 24 میکرولیتر اسانس نعناع فلفلی در میلی لیتر هوای بسته و زمان آنالیز (0، 4، 8 و 12 روز) اجرا شد. در طی آزمایش صفات کیفی و بیوشیمیایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش دوره نگهداری در همه میوه های بسته بندی شده شاخصهای درصد پوسیدگی، کاهش وزن، آنتوسیانین کل، فنول و فلاونوئید کل به طور معنی داری افزایش درحالی که میزان ویتامین ث، و ظرفیت آنتی اکسیدانی کاهش یافت در میوه های بسته بندی شده با اسانس نعناع فلفلی به طور معنی داری صفات کیفی بهبود یافت. جمعیت میکروبی طی دوره نگه داری در تیمارهای شاهد افزایش و در بسته میوه حاوی اسانس نعناع فلفلی کاهش یافت. غلظت 24 میکرولیتر/میلی لیتر اسانس نعناع فلفلی لود شده در فوم میکروسلولی نشاسته با رهایش آهسته توانست درصد پوسیدگی میوه و ویژگی های کیفی میوه توتفرنگی را طی انبارداری سرد حفظ نماید. با توجه به اینکه اسانس گیاه نعناع فلفلی بعلت وجود ترکیباتی غالب نظیر منتون و منتول در غلظت های نسبتا پایین روی رشد قارچ بویتریتیس بسیار موثر است، لذا استفاده از این اسانس بجای مواد نگهدارنده مصنوعی که اثرات سوء آن ها مشخص شده است یک امر مفید و موثر به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!