تجزیه تحلیل تنوع و ساختار جمعیتی لوبیای فابا (Vicia faba L.) با استفاده از نشانگر های SSR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آگاهی و درک مفهوم تنوع ژنتیکی نمونه های ثبت شده لوبیای فابا (Vicia faba) برای اعمال درجه بندی در مصرف و حفاظت آنها مهم است. هدف این پژوهش تخمین تنوع ژنتیکی و ساختار جمعیتی لوبیای فابا درعراق با استفاده از نشانگر های SSR برای کاربرد در تلاقی و تولید ارقام بود. به منظور ارزیابی تغییرات ژنتیکی و ساختار جمعیتی در میان نمونه های ثبت شده لوبیای فابا، 25 مکان ژنی ریزماهواره اعمال شد. تجزیه شاخص های تنوع در مجموعه لوبیا فابا های بررسی شده در این مطالعه نشان داد که ریز ماهواره ها برای مشخص کردن ژنوتیپ ها مفید و آموزنده بودند. در کل، 72 آلل پلیمورفیک به طور میانگین در معرض 88/2 مکان ژنی قرار داده شد و 3 آلل منحصر به فرد تشخیص داده شد. میانگین PIC، تنوع ژنتیکی، شاخص نشانگر،resolving power ، و تنوع شانون، به ترتیب برابر بود با 513/0، 569/0، 671/1، 173/2، و 83/0. الگوهای شناسایی شده در دندروگرام و تجزیه به مولفه های اصلی(PCA)، 19 نمونه ثبت شده را به 5 خوشه متمایز دسته بندی کرد که هر خوشه زیر-گروه بندی متفاوتی داشت. همان گونه که طبق تجزیه واریانس ملکولی (AMOVA) برنامه ریزی شده بود، تمایز ژنتیکی در سطح بالا در درون یک جامعه یا گروه (83%) به طور معناداری بیشتر از تمایز بین گروه ها یا جامعه ها (17%) بود. مدل خوشه بندی بر مبنای تجزیه نرم افزار STRUCTURE، چهار گروه را که از نظر ژنتیکی پراکنده بودند شناسایی کرد.این یافته ها در برنامه های بهنژادی و نگهداری لوبیای فابا مورد استفاده دارند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
463 تا 474
لینک کوتاه:
magiran.com/p1968674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!